Annons

Han ska göra södra Lappland hett för svenskar

zoom Karriär med klang. Från gitarrer till turismtänk.
Karriär med klang. Från gitarrer till turismtänk.
KARRIÄR. Han har gjort flera år i krogsvängen. Jobbat med Umeås musikscen. Startat upp ett framgångsrikt gitarrmuseum. Jonas Svedins nya uppdrag: att locka turister till södra Lappland. 
Annons

Grattis till ditt nya jobb som marknadschef på Destination South Lappland. Hur känns det?

– Jag har drivit eget så länge, så att nu hamna i ett nytt sammanhang som anställd känns otroligt spännande.

 

Du har ett väldigt varierande CV. Berätta.

– Jag har varit privatentreprenör under väldigt många år. Jobbat på krogen, drivit musikscenen, men också jobbat på SVT som filmare och redigerare. Nu senast startade jag ett gitarrmuseum i Umeå.

 

Vad fick dig att byta jobb?

– Jag är född och uppvuxen här i Vilhelmina och brinner för landsbygden. Besöksnäringen spelar enormt stor roll för landsbygdens överlevnad, och här i trakten är besöksnäringen viktig. Kan man få företagarna i de här fyra kommunerna att samarbeta ännu mer än vad de gör idag tror jag att vi kan uträtta underverk.

 

Från gitarrmuseum till marknadschef på Destination South Lappland, vilka erfarenheter kommer du att ta med dig?

– Min erfarenhet är att något av det viktigaste man kan göra för att driva ett framgångsrikt besöksmål är att sträva efter att skapa ett varumärke fyllt med innehåll. Det tycker jag att vi lyckades med på gitarrmuséet, som lockade en mängd utländska besökare.

 

Vad vill du tillföra som marknadschef?

– Jag vill skapa en känsla av det genuina Lappland, samtidigt som vi visar att södra Lappland är nära. Det ligger inte särskilt långt från Stockholm och trots att det har så mycket att erbjuda går det fort att ta sig hit. Framför allt vill jag skapa ett bolag som jobbar långsiktigt med att föra ut ett starkt varumärke. Tidigare var Destination South Lappland ett projekt. Nu vill jag ta det ett steg längre så att det blir ett destinationsbolag.

 

Hur är du som chef?

– Nu har jag inte så många anställda. Jag ser mig mer som ”ansvarig” än som ”chef”. Men jag vet att jag är bra på att driva projekt framåt, jag har en stor dos entreprenörsskap och är engagerad .

 

Hur vill du jobba med Destination South Lappland?

– Framför allt långsiktigt. Prio ett är att lyfta fram de befintliga resmål vi redan har här i trakten, till exempel Kittelfjäll, Saxnäs och Åsele. Vi vet redan att många utländska turister reser till Lappland. Nu vill vi göra det lika hett för svenskarna att resa hit.

 

Vad ser du som din viktigaste arbetsuppgift just nu?

– Det är många arbetsuppgifter som står högt på agendan, men det som står allra högst upp just nu, det är att skapa en hemsida som är enkel att manövrera på, som är lättöverskådlig och där besökaren enkelt kan göra bokningar och lägga upp sin rutt.

 

Vart reser du helst själv?

– Vet du, det här är mitt favoritställe på jorden. Jag har stuga i Kittelfjäll, åker gärna skoter i Korpens Öga eller runt Blåsjön. Just nu ser jag mest fram emot att uppleva trakten på riktigt under sommartid också. Sagavägen,  Konstvägen och Vilmarksvägen … Det finns så mycket att uppleva.

 

Har du något magiskt ögonblick från trakten att dela med dig av? Något som man som besökare kan inspireras av?

– Jag pratade med en kompis om det så sent som idag, faktiskt och berättade om just ett sånt här magiskt ögonblick. Man startar sin skoter i Kittelfjäll, åker förbi alla dalgångar och tar sig ända till norska gränser. Under den färden passerar du en natur som varierar från att se ut som Klippiga bergen i USA, till den ryska tundran till den norska granskogen. Det är en fantastisk tur där man passerar alla naturens skiftningar, det känns som att resa genom en saga.

 

Hur framtidens turism i södra Lappland ut?

– Jag tror stenhårt på att resan är målet. Att man ska jobba på att utveckla tjusningen med att färdas. När man reser kan man uppleva så mycket. Det vill jag också visa genom hemsidan som vi jobbar med just nu.

 

Men det finns utmaningar också?

– Ja, den största utmaningen vi har just nu är att anpassa sig efter den moderna resenären. Den nya besökaren är informationssökaren och då måste vi inom besöksnäringen göra det så lätt som möjligt för besökaren att planera sin resa. Samtidigt är det fortfarande viktigt att behålla den personliga känslan.