Grattis! Hur ser uppdraget ut?
− SCR är en rätt omfattande verksamhet. Mitt jobb blir att leda styrelsens arbete, jobba med kansliet och se till att kontakten med medlemmarna fungerar. Samtidigt är det ett traditionellt styrelsearbete. Jag kan tänka mig att det handlar om minst 30 dagar om året för min del.
Vilka andra uppdrag har du i dag?
− Jag är vice ordförande i styrelsen för Idre Fjäll, som driver hela resorten Idre fjäll med tillhörande camping. Jag är dessutom ordförande i Dalarnas Idrottsförbund och sitter i Riksidrottsförbundets idrottsråd. I övrigt jobbar jag som egen konsult.
Vad har du arbetat med tidigare?
− Jag lämnade nyligen jobbet som koncernchef för YrkesAkademin, en utbildningskoncern som finns i hela landet.
Hur länge har du varit aktiv i SCR?
− Jag har varit medlem genom Idre Fjäll, men jag har aldrig suttit i styrelsen tidigare. Så jag kommer helt färsk in i verksamheten med nya ögon.
Vad gör dig till rätt person som ordförande?
− SCR är en stor medlemsförening, vilket jag har lång erfarenhet från. Samtidigt är jag både egenföretagare och har lett större organisationer.
Vad krävs för att lyckas som medlemsorganisation?
− Inom SCR finns en stor spännvidd från små campingplatser till koncerner. Även geografiskt är det väldigt stor bredd. Så det gäller att ha en bra process och jobba aktivt med alla olika intresseområden.
Vilka möjligheter och utmaningar ser du för branschen?
− SCR firade 50-årsjubileum nyligen. Bara på den tiden har vi gått från tält via husvagn och husbil, till stugbyar och resorts. Vår bransch ska helst ligga före samhällsförändringen och anpassa utbudet efter vad kunderna efterfrågar i dag och i morgon. Förut räckte det att ge sig ut och campa i skogen en vecka – i dag kräver gästerna komfort, äventyr och aktiviteter.
− Digitaliseringen är oerhört viktig, och inom SCR har man jobbat med detta under lång tid, bland annat med Camping Key. Jag ser också att plan- och bygglagen är utmanande för branschen, eftersom bygglov, planer och gränsdragningar hanteras olika i olika kommuner. Där krävs det en bättre samordning och tydlighet.
Man pratar ofta om behovet av bättre paketering för att besöksnäringen ska kunna locka fler utländska gäster. Hur bra är vi?
− Camping Key är ett stort steg på väg för att underlätta och locka till bokning. Men själva paketeringen är upp till respektive bolag, där ska vi inte styra. Däremot hjälper vi till med distributionen. Vi har till exempel tv-programmet Gone Camping, där vi försöker få in digital trafik för att styra vidare till respektive camping. Samtidigt får man komma ihåg att den globala efterfrågan är ganska begränsad – 90 procent av våra gäster kommer från Sverige och Norge, därefter Tyskland och Holland.
SCR har 450 medlemmar i dag. Ska de öka?
− Jo, så är det ju alltid i en branschorganisation. Man vill företräda alla.