Annons

Här är frågorna som engagerar Europas besöksnäring

zoom Illustration: AI-verktyget Midjourney i samarbete med Mikael Quick.
Illustration: AI-verktyget Midjourney i samarbete med Mikael Quick.
NYHETER. Vilka är de viktigaste frågorna för Europas besöksnäring 2024? Besöksliv ställde frågan till fem medlemsorganisationer inför EU-valet 9 juni.
Annons

Visita i Sverige, Sofia Råsmar: 

– Villkoren för den svenska besöksnäringen bestäms både i Sverige och EU. Visita vill se en lättad regelbörda under nästa EU-kommission. Ett område är den gröna omställningen. Där önskar vi gå från en enormt ökad regelbörda för företagen, med anledning av förslag som den nyligen överenskomna förordningen om förpackningar och förpackningsavfall, till förslag som snarare ger incitament för konsumenter att göra ”rätt val”.

– Slutligen önskar vi se rättvisa villkor visavi onlineplattformar och en arbetsmarknadspolicy som inte sätter krokben för vår arbetsmarknadsmodell utan istället fokuserar på förslag som exempelvis EU:s talangreserv som bidrar till vår närings kompetensförsörjning.

Mara i Finland, Timo Lappi:

– Finlands ekonomi har försvagats kraftigt. Momssatserna för logi och turistservice har höjts från 10 till 14 procent, och diskussioner pågår om att höja momsen för restaurangmat. Vi kämpar för att undvika denna höjning. Ständigt ändrad lagstiftning från både finska parlamentet och EU ökar byråkratin och kostnaderna för företagen.

– Vi kräver att regeringen minskar lagstiftningsbördan. En revidering av arbetslagstiftningen är på gång, vilket vi och hela det finska näringslivet stödjer. Sedan har naturligtvis lågkonjunkturen haft en negativ påverkan på våra medlemmar, med kostnadsökningar som vi aldrig tidigare sett.

Horesta i Danmark, Kaare Friis Petersen: 

– 2023 var ett rekordår för övernattningar och branschen har gjort en stark comeback sedan pandemin. Men vi står inför utmaningar. För det första råder arbetskraftsbrist, både nu och i framtiden. För det andra måste dansk turism bli mer hållbar, vilket vi främjar genom vårt ´Green Key´–miljömärke.

– För det tredje utmanas branschen av digitala plattformar som Air-bnb, särskilt i större städer. Detta leder till förlorade gäster och intäkter, vilket hindrar jobbskapande och tillväxt. Vi arbetar därför hårt för att stärka regleringen av dessa plattformar och på det viset skapa rättvisa konkurrensvillkor.

Hellenic chamber of hotels i Grekland, Alexandros Vassilikos: 

– En högt prioriterad fråga för besöksnäringen i Grekland är att anpassa sig till den snabba omvandling vi ser just nu. Det är avgörande att hotellen får verktyg för att klara den pågående hållbarhetstransformationen, inklusive energi- och miljöanpassningar. För att möta ökningen av användningen av AI behövs också en uppgradering av teknologi på alla nivåer i verksamheten. Samtidigt möter hotell och restauranger stora utmaningar med stigande skatter, krig i Europa, högre driftskostnader och brist på personal.

 – Vi försöker hantera alla dessa saker i samarbete med vår regering, både på kort och medellång sikt men med en långsiktig strategi.

Hotelverband Deutschland i Tyskland, Markus Luthe:

– Hotell- och restaurangbranschen har ännu inte återhämtat sig till försäljnings- och beläggningsnivåerna före pandemin. Sektorn påverkas kraftigt av stigande kostnader och ekonomisk nedgång. Mot den bakgrunden har återgången från 7 procent till 19 procent moms på restaurangmaten den 1 januari i år väckt starkt missnöje. Det är en stor utmaning att överföra skattehöjningen till konsumenten, särskilt för verksamheter på landsbygden.

– Även bristen på personal påverkar branschen enormt. Vissa restriktioner för invandring av kvalificerad arbetskraft har tagits bort, men många lider fortfarande av allvarliga flaskhalsar i visumansökningarna. Hotell och restauranger möter även en alltmer orättvis konkurrens från onlineplattformar. Genomförande av specifika regler är därför avgörande.

Vi publicerade tidigare i veckan en intervju med Sofia Råsmar, näringspolitisk expert med EU-inriktning på Visita, om varför är det viktigt att rösta i Eu-valen, vilka frågor som är viktiga för Visita och hur samarbetet ser ut inom medlemsorganisationerna ute i Europa.

Du kan läsa mer om EU-valet i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap. 

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!