Det internationella och erkända naturmagasinet National Geographic har placerat Stockholms skärgård på listan över världens bästa och mest inspirerande destinationer för år 2025. Listan tas fram i samarbete med reseexperter och tidningens internationella redaktörer och beskrivs som en blandning av överraskande nykomlingar och klassiska resmål. Årets version rekommenderar den nya vandringsleden ”Stockholm Archipelago Trail” som invigs den 8:e november. Jim Hofverberg är kommunikationschef för Visit Sweden.
Vilken betydelse har det för svensk turism att hamna på listan?
– Det är ett fantastiskt sätt för Sverige att bli uppmärksammad på. National Geographic har hög trovärdighet globalt och människor älskar listor. Redan har flera internationella medier uppmärksammat deras lista med Stockholms skärgård.
Vad tror du är anledningen till att skärgården kom med?
– Stockholms skärgård är exotisk och det skärgården erbjuder ligger i tiden och i många globala resenärers intresse, det vill säga tillgängliga naturupplevelser även för storstadsbesökare. Och så klart har vi på Visit Sweden haft ett finger med i spelet, då vi tipsat National Geographic om bland annat skärgården genom vårt internationella PR-arbete för Sverige som destination.
Stockholm Archipelago Trail består av 270 km vandringsled på 21 öar och har tagits fram tillsammans med Stockholm Business region och skärgårdskommunerna. Sveriges plats på National Geographics lista har bland annat uppmärksammats av amerikanska ABC News som gjorde ett filmat inslag från Stockholms skärgård, samt av Good Morning America, New York Post och The Economic Times.
Hur är Sveriges status som turistland just nu?
– Intresset för Sverige som turistland och resmål är oerhört stort samtidigt som det börjar gå upp för allt fler att Sverige är en väldigt prisvärd destination. Utmaningen kan dock vara att faktiskt ta sig hit som, framför allt för turister och besökare en bit bort ifrån.
Och kommer Visit Sweden marknadsföra skärgården ytterligare framöver?
– Vi lyfter ju fram många olika platser i Sverige löpande, då vårt uppdrag är att marknadsföra hela Sverige. Alltid med exempel som finns att hitta och uppleva på flera platser, säger Jim Hofverberg och fortsätter:
– Man ska inte glömma att det finns många fantastiska skärgårdar och kustmiljöer i Sverige att lyfta fram förutom Stockholms skärgård; Västkusten, Vänerns skärgård, Östergötlands- och Kalmar läns skärgårdar, Norrlandskusten och Norrbottens skärgård, för att nämna några.