Annons

Här har turistbyrån förvandlas till en modern mötesplats

zoom Turistbyråchefen Aljoša Lagumdžija och Karin Voltaire insåg att den traditionella turistbyrån hade spelat ut sin roll.
Turistbyråchefen Aljoša Lagumdžija och Karin Voltaire insåg att den traditionella turistbyrån hade spelat ut sin roll.
NYHETER. Behovet av traditionella turistbyråer minskar. I Södertälje har man förvandlat turistbyrån till en modern mötesplats för både turister och lokalbor.  
Annons

En fin lokal på en central plats i staden. Men få besökare, inte minst under lågsäsong. 

Turistbyrån i Södertälje hade samma problem som de flesta andra turistbyråer runtom i landet. Turistbyråchefen Aljoša Lagumdžija och Karin Voltaire, chef för Destination Södertälje, insåg att den traditionella turistbyrån hade spelat ut sin roll – och att det var hög tid att skapa något nytt. 

Resultatet blev Södertäljebyrån – turistinformation, servicepunkt och mötesplats i ett.

– Vi kom fram till att vi ville bredda verksamheten och skapa mer action i butiken, säger Aljoša. 

Södertäljebyrån ska inte bara vara en informationsplats för turister utan också en servicepunkt där stadens invånare kan ta del av samhällsinformation, få information om exempelvis bygglov och bli inspirerade att uppleva nya besöksmål i regionen. Det ska också vara en plats där lokala företag och föreningar kan delta i olika workshopar, utställningar och temaveckor. I februari arrangerades till exempel Smaka på Södertälje, då ett tiotal lokalproducenter bjöd på smakprover i butiken. I mars arrangeras en slöjdvecka och senare i år blir det utbildningstema.

Flexibel och moderna mötesplats  

 – Vi vill skapa integration, få olika kulturer att mötas och skapa stolthet bland invånarna, säger Aljoša.

– Vi hoppas även kunna skapa synergier och nya affärer för företagarna. Vi kommer till exempel bjuda in företag som vill komma i kontakt med politiker och tjänstemän till workshopar, till exempel om hur man skapar evenemang på bästa sätt.

I samband med att turistbyrån gjordes om förändrade man också lokalen. I dag är det en mer flexibel och modern mötesplats, med digitala skärmar och en inredning som enkelt kan anpassas efter olika teman. Södertäljebyrån öppnade i slutet av förra året och reaktionerna har enbart varit positiva, enligt Aljoša. 

– Vi har fått väldigt positiva reaktioner från både besökare, näringsliv och politiker. Dessutom har jag blivit kontaktad av andra turistbyråer i landet och har haft ett par här på studiebesök. 

Finns det någon risk att ni glömmer bort turisterna nu när ni fokuserar mer på Södertäljeborna?

– Nej, besökarna är fortfarande vår kärnverksamhet. Vi öppnar bara dörrarna för fler verksamheter. Det är svårt att ha en lokal med hyra och personalkostnader om det inte finns tillräckligt med besökare, vilket är en utmaning för alla traditionella turistbyråer. Det här ett sätt att utnyttja lokalen maximalt

Vad har du för tips till andra turistbyråer med liknande problem?

– Att de utvärderar hur de kan involvera invånare och lokala företag. Det är så man bygger upp ambassadörer som kan sprida en god anda och hjälpa besökare. Koppla in politikerna och visa hur viktigt det är för besöksnäringen. Sedan får man inte glömma att även om turisterna hittar all information på nätet så vill de flesta fortfarande ha personlig kontakt. En rekommendation från en trevlig turistbyråvärd skapar värdefull trovärdighet.