Gastronord är Nordens största restaurangmässa. Under fyra dagar ska hundratals utställare möta cirka 20 000 besökare. För att underlätta för bägge parter har man temasatt mässans dagar hårdare jämfört med tidigare år.
Sedan tidigare har man haft en specifik dag inriktad mot offentlig sektor. I år har man tagit tematänket ett steg längre, även kafé och fastfood, bageri och konditori samt restaurangelever kommer att ha egna dagar. Förändringen är efterfrågad av utställarna. Genom detta kan de nischa mer mot specifika målgrupper.
Fokus på restaurangelever
– Ur vårt perspektiv är det oerhört positivt att ha en dag för offentlig sektor. Det blir enklare att styra aktiviteterna i montern. Vanligtvis när man jobbar på en mässa så vill man säga allt till alla, och då riskerar man att bli otydlig. Nu kan vi rikta budskapet mot en tydlig målgrupp, säger Carina Thorstorp, konceptansvarig på Arla.
Under dagen kommer man att lyfta ett sortiment som är riktat mot äldreomsorg och sjukvård. Det ska också bjudas på recept och inspiration för offentliga kök, säger Carina Thorstorp.
Mässans finaldag har fokus på restaurangelever. De kommer att få möta representanter från hela branschen samt servera besökarna i den egna elevrestaurangen. Peter Jelksäter, lagledare för Juniorkocklandslaget, ser elevdagen som ett viktigt forum.
Juniorlandslaget sätter egen meny
– Fördelen med en specifik dag är att vi kan tratta ner viktiga ämnen för branschen. Ett exempel är kompetensförsörjningen och här är eleverna framtiden. När det gäller landslaget så representerar de en yngre generation kockar som vill samverka, och då är det viktigt med den här typen av forum.
Juniorkocklandslagets kockar och konditorer kommer att stå för idéerna till en egen meny under mässans alla dagar.
– Det blir en meny för hela veckan, och inriktningen kommer nog att anpassas för att spegla respektive dag. Det är bara lagets fantasi som sätter gräns för vad som kommer att serveras, säger Peter Jelksäter.