Annons

”Har slagit ihop tjänster och erbjudit bättre avtal”

zoom Josefin Almqvist, manager på Novi Resort, har behövt ta till nya knep för att locka säsongsarbetare att komma tillbaka.  Foto: Joakim Palm Karlsson
Josefin Almqvist, manager på Novi Resort, har behövt ta till nya knep för att locka säsongsarbetare att komma tillbaka. Foto: Joakim Palm Karlsson
NYHETER. Pandemin har lett till en ökad personalbrist inom branschen. Inte minst på semesterdestinationer som Gotland där säsongsarbete försvårar läget. På Novi Resort i Visby har man jobbat extra med just personalfrågor för att komma till rätta med problemet.  
Annons

Besöksliv har tidigare rapporterat om att många av landets krögare haft svårt att hitta kompetent personal inför sommaren. Detta som en följ av att branschen tappat många yrkesverksamma då många har bytt bana under pandemin. På många populära sommardestinationer har man fått rekrytera kompetent personal- från utlandet. På Gotland har många restaurang- och hotellansvariga vittnat om svårigheten att hitta personal. Bland annat på Novi Resort i Visby där man haft svårt att fylla hotellets specialist poster, som kockar- och chefstjänster.

– Vi är ett säsongshotell med fyra anställda på vintern och upp emot hundra under högsäsongen så det är många tjänster som ska tillsättas. Vilket inte är helt lätt då de flesta kontrakt vi kan erbjuda är max fem-sex månader. I pandemitider, då många inom besöksbranschen sökt sig till andra yrken, blir det svårare att rekrytera folk under de premisserna, säger Josefin Almqvist, som är hotel manager på Novi resort.

Bland de som arbetar på Novi Resort över högsäsongen har många rekryterats från fastlandet, medan de som jobbar längre, från säsongens början i maj till slutet i september/oktober, ofta är unga med lokal koppling. De sistnämnda inte sällan elever från Hotell- och turismprogrammet på Wisbygymnasiet. Att man lyckats behålla så pass mycket lokal personal från tidigare år – hela 30 procent av årets anställda arbetade även på Novi resort sommar 2020 – menar Josefin Almqvist beror på att man haft ett starkt fokus på just utbildnings- och personalfrågor under pandemin.

– Vi har fått tänka till och tänka om för att kunna ge vår personal så trygga anställningar som möjligt under rådande omständigheterna. Exempelvis har vi erbjudit bättre avtal för många av de som bor på ön genom att slå ihop vissa tjänster. Det kan exempelvis handla om att en person både arbetar med frukosten och i receptionen. Eftersom vi har brist på personalboende, underlättar det då medarbetaren har eget boende på ön, säger Josefin Almqvist.

Den kommande sommaren, då hotellet är fullbokat från midsommarhelgen till mitten av augusti, ser man ljust på. Ett måste för framtid är dock att lågsäsongens gäster börjar återvända.

– Vi hoppas på att konferenser i mindre skala börjar dra igång i höst. Och att fler börjar åka på weekends till Visby igen, säger Josefin Almqvist.