Restaurangkedjan Harrys öppnade i Eslöv, Norrtälje och Åmål i början av året och under hösten och vintern slår man uppdörrana i fyra nya städer – Falun, Umeå, Trollhättan och Sälen.
– Vi har bra efterfrågan både från gäster och från franchisetagare. Jag tror att vi ligger rätt i tiden med vårt koncept, som innebär att det både ska vara hög kvalitet men också enkelt, säger vd Niclas Möller.
Varför har ni valt just Falun, Umeå, Trollhättan och Sälen?
– Det är strategiska val, och finns med på vår hitlista över städer som har bra förutsättningar för oss. I vår värld handlar det mycket om var det finns en bra krögare, sedan tittar vi på läge, vi vill alltid ha långsiktiga lägen.
Under 2019 är planen att öppna i Stockholm, där Harrys tidigare har funnits på Södermalm, men stängde ned 2016.
Kedjan, som sysselsätter runt tusen personer i Sverige, har också haft en positiv utveckling omsättningsmässigt sett till jämförbara enheter, med en ackumulerad tillväxt på 9 procent hittills i år jämfört med samma period 2017.
Harrys, med sina nu 34 enheter, är till största delen en franschisekedja, där endast tre restauranger ägs helt av moderbolaget.
– Efterfrågan från franschisetagare ökar dessutom, vilket är ett skäl till den snabba expansionen, och vi har en långsiktigt stabil verksamhet eftersom vi vänder oss till en bred målgrupp, det är jättekul, säger Niclas Möller.
Han fortsätter:
– Jag tror att de som är hårt nischade får det svårare framöver eftersom de är mer trendkänsliga. Många gäster vill ha trygghet, enkelhet och kvalitet, och det tycker jag att vi har fått fram på ett bra sätt.
Det är mer och mer fokus på kvalitet och hållbarhet i dag, vad är kvalitet för Harrys?
– Gästerna är väldigt medvetna idag när det gäller pris, kvalitet och hållbarhet, så för oss gäller det att vara isatta i samtliga områden. Dels när det gäller råvaror, så försöker vi köpa in så mycket svenskt och lokalt som det går. Sedan handlar det om att se över vilka produkter vi köper in, att de håller en viss standard.
Harrys började tänka hållbart redan 2003, då företaget bytte till förnybar energi. När man letade nya grossistlösningar några år senare, effektiviserade man och tog bort flera extraleveranser för att få bort antalet bilar som går till restaurangerna.
Mest aktuellt just nu är waste- (matsvinn) frågan.
– Vi har infört en ny teknik som gör att vi kan väga och sortera vårt svinn, och får bättre koll på vad vi slänger och vilka effekter det får. På så sätt kan vi bättre se till att vi inte slänger i onödan.
– Genom den nya tekniken kan vi både spara pengar åt enskilda krögare, och ta ett större ansvar för miljön. En annan sak är vi gör är att se över vår råvarumix och titta på vad gästen faktiskt uppskattar och inte lämnar kvar på tallriken.