Annons

Harrys vd: ”Våra ägare tror på oss”

zoom
"Det vi stångas med är hyresfrågan", säger Harrys vd Helena Ahldén. Foto: Harrys
NYHETER. Harrys Pubar beviljades rekonstruktion i början av april. Tre restauranger har nu begärts i konkurs, men nytillträdda vdn Helena Ahldén har stark tilltro till att restaurangkedjan tar sig igenom krisen.
Annons

Så sent som den 24 februari tillträdde Helena Ahldén som ny vd för Harrys Pubar, lagom till coronaspridningens avstamp. Bolaget stod inför ekonomiska utmaningar redan innan, men med en tydlig plan för hur dessa skulle hanteras.

Men med anledning av coronakrisen ansökte bolaget Harrys Pubar om och beviljades rekonstruktion i början av april. Rekonstruktionen omfattar dock enbart moderbolaget och de fyra helägda dotterbolagen, restaurangerna i Göteborg, Örebro, Linköping och Sälen.

Men nu avbryts rekonstruktionen för restaurangerna i Linköping, Örebro och Sälen – som istället försätts i konkurs.

– Restaurangen i Örebro har inte varit verksam på flera år och i Sälen är säsongen slut. För restaurangen i Linköping har vi sannolikt en aktör som kommer ta sig an den, så hoppet ät att den får en nytändning efter sommaren, säger Helena Ahldén.

Harrys-kedjans 30-tal franchisetagare runt om i landet ingår inte i rekonstruktionen. Dessa restauranger fortsätter att hålla öppet som vanligt.

Du tillträdde i slutet av februari, har det varit en tuff start?

– Mitt uppdrag är att jag ska ta mig an Harrys med en ny vision och ett framtidstänk, ett arbete som fortfarande pågår, och som är jättespännande. Det finns en stabilitet i varumärket Harrys och det har en stark lokal förankring runt om i landet som är väldigt viktig i detta läge.

Vad är viktigt att tänka på i din roll just nu?

– Det handlar mycket om att hålla ihop kedjan, vi har videokonferenser med alla krögare, och håller oss uppdaterade på stödpaket och regeringens utspel med nya regelverk. Vi jobbar väldigt kortsiktigt och tar en dag i taget. Men vi håller ihop och hjälps åt och i allt detta skapas en kreativitet.

Hur då?

– Vi ser mer samarbeten mellan krögarna och alla delar med sig och tar lärdom av varandras goda exempel på hur detta kan hanteras.

Helena Ahldén är tacksam över att Harrys inte har några storstadskrogar, utöver den i Göteborg.

– Den i Göteborg är hårt drabbad, men i övriga landet tuffar det faktiskt på. Precis som alla andra har vi plockat bort timanställda och merparten av den fasta personalen har korttidspermitterats.

Regeringen har lanserat ett antal stödpaket, har de kommit Harrys tillgodo?

Ja men inte tillräcklig, det vi stångas med är hyresfrågan. Där har fastighetsägarna inte fått tillräckligt bra incitament att vara hjälpsamma, här hade jag velat se mer från regeringens håll. Men vi har långtgående relationer med våra fastighetsägare så på många håll har vi fått bra överenskommelser ändå. Omställningsbidraget är välkommet, även om det kommer lite sent. Och vi ser gärna en förlängning på det.

Harrys är en kedja, finns det en styrka i det?

– Det är en enorm trygghet att kunna hjälpas åt, sedan är det väldigt viktigt för mig att vara tydlig, och ha kontinuitet i min kommunikation. Vi har satt en struktur för hur vi ska kunna sprida information och erbjuda stöd på ett effektivt sätt.

Hur ser horisonten ut?

– Vi har en förhoppning om att folk kommer att stanna hemma i sommar, men frågan är om det blir så bra som man hoppats på. Samtidigt har jag en tillit till att vi kommer att ta oss igenom detta och gå in i mer av ett normaltillstånd efter sommaren. Det finns en stark ambition och tilltro till varumärket från ett ägarperspektiv, den synen delar jag med ägarna.