2018 blev skidanläggningarna varse om millenniumskiftets rekordsmå barnkullar när man skulle tillsätta säsongsarbetare. Rekryteringen gick trögare än vanligt. Men hur har det gått i år? Besöksliv tar tempen på tre av fjällens arbetsgivare.
– Det ser positivt ut. Vi har precis startat upp vår rekrytering som är öppen till mitten av oktober och redan fått in en hel del ansökningar, säger Karolina Carlsdotter, skidskolechef och ansvarig för rekryteringen på Romme Alpin.
Vad gör ni för att locka ungdomarna till Romme?
– Vi informerar om rekryteringen på Högskolan Dalarna som vi har ett gott samarbete med samt på några besöksmål utanför Dalarna. Vi använder oss också av sociala medier för att nå ut med marknadsföringen, säger Karolina Carlsdotter.
Även för Skistar har sociala medier varit en viktig marknadsföringskanal.
– Vår målgrupp finns på Facebook och LinkedIn. Det är väldigt poppis att tagga vänner i våra inlägg om lediga tjänster, säger Camilla Sundqvist, HR-ansvarig på Skistar.
Ny rekryteringsturné blev lyckad
Skistar har förutom annonsering i sociala kanaler och på hemsidan satsat på en ny rekryteringsturné. Under de sista veckorna i augusti gjorde man stopp i Karlstad, Göteborg, Helsingborg, Linköping, Stockholm, Gävle och Östersund och mötte 800 besökare.
– Det blev en väldigt lyckad turné. Vi träffade våra kommande säsongsarbetare och fick ett ansikte på dem, och de kunde ställa frågor. Det kändes bra, säger Camilla Sundqvist.
Hur många sökande har ni haft inför säsongen?
– 3000 personer har sökt. Det är vi mycket nöjda och glada över. Vi ser en positiv trend, att det finns ett fortsatt stort intresse för att jobba i fjällen. 65 procent är återkommande medarbetare och det visar på att man ser utvecklingsmöjligheter inom Skistar, säger Camilla Sundqvist.
Inom Branäsgruppen är just återkommande medarbetare en viktig parameter för rekryteringen. Inom hela gruppen behöver man rekrytera cirka 900 säsongsarbetare under hösten. Den bästa metoden att locka säsongsarbetare är faktiskt att medarbetarna pratar gott om sin arbetsplats till vänner och bekanta.
Hur gör ni för att hålla kvar de guldkornen?
– Allt handlar ju om att medarbetarna ska trivas och ha roligt på jobbet. Sedan är vi duktiga på att plocka upp personer som kan klättra och få större ansvar. Vi har en ny platschef nu som började som säsongare, det visar ju för de andra att det går att få ett jobb för hela livet här också, säger Karin Modin Svärd, HR-ansvarig på Branäsgruppen.
Fler och bättre lämpade söker
Just nu har hon fullt upp att hålla intervjuer med ungdomar som sökt säsongstjänsterna. I år kan Branäsgruppen se en liten ökning av antal sökande.
– Barnkullarna är få till antalet, men vi har ändå många som söker. Dessutom har jag fått in fler ansökningar från personer som faktiskt är lämpade för säsongsjobb än tidigare år så jag känner mig nöjd, säger hon.
I slutet av september publicerar SLAO sin rapport med försäljningssiffrorna för vintersäsongen 2018/2019.