Annons

Havshotellet vill föryngra Marstrand

zoom Ombyggnaden av Marstrands Havshotell ska vara klar den 1 november.  Foto: Marstrands Turistbyrå
Ombyggnaden av Marstrands Havshotell ska vara klar den 1 november. Foto: Marstrands Turistbyrå
NYHETER. Loungekänsla, förenklad meny, större sportklubb och mer underhållning är Havshotellets medel för att föryngra Marstrand som destination. Med ombyggnaden som ska vara klar i november, vill hotellet också bli en hub för Marstrands aktiviteter och upplevelser.


Annons

På grund av försenat bygglov fick invigningen av det nya Havshotellet på Marstrand skjutas fram ett halvår. Den 1 november invigs den nya del som inhyser en dubbelt så stor restaurang, 46 nya rum, ett stort vardagsrum för underhållning, samt en 1000 kvadratmeter stor sportyta.

– Vi vill skapa en destination fullt ut, ett ställe där man kan vara och ta del av hela Marstrand, både inne i hotellet och i form av aktiviteter utanför, säger vd Daniel Svensson.

Vad betyder det?

– Vi ska jobba mycket mer med att koppla ihop de aktörer som finns i form av vandring, kajak, segling och fiske mer än vi har gjort tidigare. Vi ska presentera det på ett annat sätt och göra det till en del av vårt utbud där vi blir en hub. Man ska bara behöva gå till vår hemsida för att få tillgång till och kunna boka allting.

En viktig del i arbetet är att utveckla hotellets digitala kommunikation där en ny plattform är under uppbyggnad och ska lanseras efter sommaren.

Förutom att restaurangen blir betydligt större till ytan och får dubbelt så många sittplatser så ska restaurangutbudet omformas. Med en vision om att föryngra hela Marstrand som destination, vill man förenkla både mat- och dryckeskoncept med avskalade menyer och färre antal viner på listan.

– Trenden går mot att det ska vara enkelt och bekvämt, gästen vill inte ha så många valmöjligheter. Vi ska i större utsträckning göra valet åt dem, säger Daniel Svensson.

Den förenklade menyn är också ett sätt att anpassa verksamheten efter rådande arbetsmarknad, där det är ovanligt svårt att få tag på restaurangpersonal.

– Vi ska jobba mer köksassistenter än vad vi har gjort tidigare. Vi ska ha hög kvalitet på allt vi gör, men det ska inte kräva att kockar gör allt, det är ett arbetssätt för framtiden. Vi vill skapa en restaurang som är lättbegriplig med bra mat från Västkusten, men utan krusiduller.

Som Besöksliv har skrivit tidigare bygget man även ut hotellets sportklubb med 1000 kvadratmeter, för att kunna erbjuda fler pass, mer träningsmöjligheter med ett större gym och relaxytor.

Vad förväntar du dig av er investering och det nya hotellet?

–Med vår satsning vill vi lyfta Marstrand som destination, som en helhet. Vi har en miljö som inte finns någon annanstans, och det är ett levande samhälle. Sedan vill vi föryngra och säkerställa återväxten på Marstrand, vilket hänger ihop med det vi gör med mat och sportklubb. För alla dem som inte har råd att köpa hus här vill vi ge en möjlighet att ändå kunna vara här, Daniel Svensson.

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Set. Start. Rent! Nexaros lösning för hotellbranschen sparar tid och pengar. Samtidigt som den befintliga personalen får stöttning i sitt dagliga arbete