Annons

”Hela vår historia grundar sig i social hållbarhet”

zoom Fredrik Utheim, vd Marholmen. Foto: Pressbild
Fredrik Utheim, vd Marholmen. Foto: Pressbild
KARRIÄR. Med en gedigen erfarenhet från hotellbranschen både i Sverige och utomlands är Fredrik Utheim ny vd för Marholmen i Roslagen.
Annons

Besöksliv ställde några frågor till Fredrik Utheim, som hunnit bli varm i kläderna som vd på Marholmens sedan han tillträdde vid årsskiftet.

Hur har de första månaderna varit?

Mycket innehållsrika och roliga i en skakig omvärld med många intryck; fjärde coronavågen, geopolitiska oroligheter och många välkomnande nya kollegor. En sammansatt period med nya möjligheter som visar sig varje dag. Att få arbeta i så vackra omgivningar nära naturen är en stor bonus, säger Fredrik Utheim.

Marholmen ägs av Svenska Kommunalarbetareförbundet, hur skiljer det sig åt att arbeta för dem jämfört med tidigare ägare du samarbetat med?

Efter bara tre månader är det kanske lite tidigt att dra alltför detaljerade jämförelser. Ägaren är ett fackförbund, ja, men den verksamhet jag ansvarar för är organiserad i ett aktiebolag med allt vad det innebär och med marknadsmässiga förutsättningar. Värderingarna är tydliga i ägardirektivet och präglas givetvis av ägarens verksamhetsområde och speglar i stort de förutsättningar som alla framgångsrika bolag som bedriver kommersiell verksamhet i dag tar till sig och utvecklar.

– Sedan finns det alltid, bland tidigare och nuvarande ägare, kloka, kreativa, trevliga och duktiga företrädare det är givande att samarbeta med där ömsesidig respekt är genomgående.

Den gamla traditionen att ge arbetarhustrur och arbeterskor möjlighet till vila, förvaltas än idag av Marholmen. Hur genomförs detta rent praktiskt och vad betyder det för verksamheten?

Hela vår historia grundar sig i social hållbarhet med Nils och Hanna Berg som i början av 1900-talet donerade och skapade ett vilohem på Marholmen, i syfte att erbjuda hårt arbetande kvinnor och familjer en plats för återhämtning. Så social hållbarhet ligger oss varmt om hjärtat. Då, i början på 1900-talet, erbjöds familjer att komma till Marholmen för att lämna vardagens hårda arbete och njuta av en veckas ledighet om året.

– Den historien gör vi vårt bästa för att förvalta, bland annat genom projektet Familjetid som vi gör i samarbete med RoslagsBlomman i Norrtälje. Det innebär att vi ger familjer som inte annars har ekonomiska förutsättningar, chansen att komma till oss på en semester, ett lov eller över en helg.

Vad var det som lockade dig till branschen från början?

Jag tror nog att jag delar historia med många, att man halkar in lite slumpmässigt under gymnasie-/studieåren genom extrajobb och trivs. Jag planerade att bli kirurg, men upptäckte att det är mycket roligare när gästen är vaken, i alla fall på dagtid. Sedan ledde den ena möjligheten och utmaningen till den andra.

Du har internationell erfarenhet från USA, Spanien och Norge. Vilka är de största skillnaderna mellan hotellnäringen i Sverige och i dessa länder?

– Aj, svår fråga, men det är klart att vi präglas av en mycket högre grad av jämställdhet i samhället vilket också påverkar vår bransch och arbetslivet i stort. Trots strukturer är vi inte så hierarkiska och vi välkomnar initiativ och egna beslut på alla nivåer på ett annat sätt uppfattar jag. Sedan har vi i Skandinavien varit tvungna att arbeta tydligare med produktivitet i och med vår kostnadsnivå för arbetskraft. Att skandinaviska gäster är världsmästare i att hämta sitt eget kaffe är ingen slump.

Vilka blev dina största lärdomar efter åren utomlands?

– Att Skandinavien är en ganska liten och homogen, men köpstark, marknad där vi är duktiga på att köa. Att det finns så många olika möjligheter att lösa en uppgift. Att vi har ett tryggt och bra arbetsliv som vi inte riktigt vet att uppskatta i alla lägen är något som inte skall tas för givet, men ständigt vårdas och utvecklas.

Många i branschen har stora svårigheter att hitta personal, hur går för er inför den kommande högsäsongen?

Vi delar givetvis utmaningen med våra kollegor, men vi har också förmånen att ägaren beslöt att inte göra sig av med medarbetare då pandemin slog till med full kraft. Det ger oss en stabilitet och en bra utgångspunkt för att toppa laget.

Vad har du för tankar inför resten av 2022 på Marholmen, vilka är era största utmaningar?

– Att säkerställa resurser och förmågan att arbeta med verksamheten i helikopterperspektiv, få med alla på tåget, och samtidigt säkra att vi inte tappar våra goda kvalitéer på resan och den dagliga leveransen är en rejäl utmaning. Sedan påverkas vi som alla andra av virus, krig, energipriser, arbetskraftsutmaningar, råvaruförsörjning och priser, et cetera. De är alla utmaningar som heter duga i en bransch med små marginaler, säger Fredrik Utheim.