Annons

Hiltons nya receptionist – roboten Connie

zoom Receptionens nya resurs. Roboten Connie stämplar in på jobbet hos Hilton.
Receptionens nya resurs. Roboten Connie stämplar in på jobbet hos Hilton.
NYHETER. Roboten Connie är ny medarbetare på ett Hilton-hotell utanför Washington i USA. Den kan både visa vägen till hissen och tipsa om restauranger i kvarteret. Syftet med satsningen är att underlätta för gästerna.
Annons

Nu har Connie börjat som receptionist på Hilton McLean och tanken är att roboten ska hjälpa gäster att hitta på hotellet och ge dem tips om vad de kan se och göra i närområdet. Connie kan prata och förstår muntliga frågor, om en gäst exempelvis undrar var hissen är så kan Connie bokstavligen peka ut den.

Påminner om en människa

Tekniken är utvecklad av IBM och det unika med roboten är att den kan förstå omvärlden på ett sätt som påminner om människans, via syn och hörsel, inlärning och erfarenhet.

Connie är döpt efter hotellkedjans grundare Conrad Hilton och syftet med satsningen är både att underlätta för gästerna och att roa dem.

– Vi hoppas kunna uppnå tre saker: att gästerna ska slippa stå i kö för att ställa frågor, att effektivisera arbetet på hotellet samt att överraska och glädja gästerna, säger Jim Holthouser, vice vd för Hiltons globala varumärken, till USA Today. 

Men det är inte troligt att Connie, eller en klon av henne, kommer att få anställning på Hilton Slussen i Stockholm.

– Det finns i dag inga planer på att ta Connie till Stockholm. Men vem vet, kanske dyker Connie upp på ett Sthlm Tech Meetup i framtiden, säger Henrik Friskopp, operativ chef på Hilton Slussen till Besöksliv.

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Set. Start. Rent! Nexaros lösning för hotellbranschen sparar tid och pengar. Samtidigt som den befintliga personalen får stöttning i sitt dagliga arbete