Annons

Historien om Crêperie & Logi

zoom Ann-Sofie Selling och Mattias Nordberg.
Ann-Sofie Selling och Mattias Nordberg.
REPORTAGE: Hur sticker man ut matmässigt i en stad som Visby? Den mysiga turistmagneten är redan fylld med fantastiska krogar, så för att locka gäster krävs onekligen något extra. För Mattias Nordberg och Ann-Sofie Selling blev lösningen en speciell byggnad och en smördoftande fransk klassiker: galetten.
Annons

När jag smakade min första galette blev jag väldigt överraskad och tyckte att det var jättegott. Det kändes fräscht och nytt – och i Visby fanns det inget sådant, berättar Mattias Nordberg.

Tillsammans med sin fru Susanne Liljenberg hade han pratat om att starta eget, efter många år i krogbranschen. Ihop med ett kompispar tog de chansen 2005 när de köpte det unika huset Strykjärnet mitt i staden och året därpå startade Crêperie & Logi. Det var inte helt enkelt i början. Att laga galetter och crêpes är ett hantverk som kräver sin skicklighet och rutin.

– Vi hade en kompis som jobbade på ett crêperie i Stockholm. Han kom och lärde oss konsten att få dem tunna och runda. Det är en teknik med ett roterande rör, svårt i början, men han var fantastisk och jobbade med oss första sommaren, säger Ann-Sofie Selling som var med från starten och gick in som ny delägare 2008.

En storsäljare skapas

Först serverades klassiska franska, matiga galetter, men det tog inte lång tid innan det svenska kynnet satte sin prägel på utbudet. Att köpa både en galette och en crêpe, som fransmän gärna gör, var inget för de svenska kunderna.

– Våra gäster blev inte mätta, skrattar Mattias Nordberg och Ann-Sofie Selling fyller i:

– Så vi anpassade oss. Vi la till ost i botten på galetterna och när Mattias kom på Galette Skagen – skagenröra, västerbottenost och löjrom fick vi vår första storsäljare.

Crêperikonceptet växer

Efter succén i Visby kom frågan: Kan konceptet fungera någon annanstans? Svaret blev år 2015 en ny filial i Åre. Sedan kom Stockholm 2018 och Borgholm 2023. Göteborg däremot överlevde inte pandemin och framtida expansionsplaner får vänta.

– Vi ligger lågt just nu. Pandemin slog hårt, sen kom kriget, lågkonjunkturen och alla kostnadsökningar. 2019 var ett fantastiskt år och då planerade vi för tio nya restauranger. Men nu får vi vara försiktiga och satsa på att få de befintliga restaurangerna att blomstra.

En svårighet är att hitta personal.

– Vi tappade en generation under pandemin. Det finns folk, men att hitta erfarna medarbetare är tufft, säger Ann-Sofie Selling.

Ekonomin är förstås en annan utmaning.

– Råvaror är dyrare än någonsin. Vi vill vara en restaurang för alla och har galetter från lunchpris till 300 kronor. Vi har lyckats skapa en plats där alla känner sig välkomna, och det är vi stolta över, men det gäller ju att tänka smart kring vilka råvaror vi satsar på.

Samtidigt ser de fram emot sommaren.

– Vi hoppas på en stark hemestersäsong nu när det är lite oroligt i världen. Förra sommaren var tuff för vissa men för oss gick det bra. Det är roligt att så många lojala kunder besöker oss. Efter 20 år i branschen märker vi att barn som vi serverat förr nu kommer tillbaka med sina egna barn.

Medlemmar i Visita sedan dag ett

Crêperie & Logi har varit medlemmar i Visita från start. Ett självklart beslut, menar Mattias Nordberg.

– Det är en trygghet att ha en organisation som försvarar våra intressen. Ett exempel är att Visita gjorde ett jättejobb med att sänka restaurangmomsen, vilket skapade möjligheter till lönsamhet.

De har också haft hjälp av Visita när de stått inför olika typer av problem i vardagen, som incidenter med personal eller när de var tvungna att lägga ner verksamheten i Göteborg,

– Vi har haft stor nytta av den juridiska rådgivningen, det känns bra att veta att man kan ringa när det uppstår frågor eller problem.

Nu väntar en ny säsong och kompisparet jobbar fortfarande i verksamheten, både i köket och på golvet.

– Snart drar vi till Borgholm och sen är vi tillbaka i Visby för att se till att Crêperie & Logi fortsätter vara en del av staden, 360 dagar om året, säger Ann-Sofie Selling.

Du kan även läsa reportaget om Creperie & Logi i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap. 

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Dante Zia: “Ost har alltid varit en del av min kostcirkel”

Dante Zia: “Ost har alltid varit en del av min kostcirkel”

För Dante Zia är matlagning mer än ett intresse – det är en passion som har följt honom sedan barnsben. Vi träffade Dante för att prata om hans matfilosofi, relationen till Galbani och varför ost är en självklarhet i det...