Det är vanligt att fastighetsägare passar på att säga upp ett hyresavtal före årsskiftet. Uppsägningen är ofta ett led i en omförhandling och kombineras med krav på en höjning av hyran, som kan vara kraftig.
– Hyresvärdarna brukar gå ut ganska hårt, säger Visitas branschjurist Susanne Ytterholm.
Med nio månaders uppsägningstid upphör avtalet att gälla i slutet av september. Men det är betydligt mer bråttom än så för den som vill ha en chans att stoppa en oskälig höjning.
Hyresvärden brukar vanligtvis skicka en delgivningsman med uppsägningen. Från mottagandet har hyresgästen två månader på sig att hänskjuta frågan till hyresnämnden, vars uppgift bland annat är att medla i hyrestvister och förhandlingar.
För den som blivit uppsagd lagom till årsskiftet löper tidsfristen ut i slutet av februari. För den som fått uppsägningen före jul gäller det att agera ännu tidigare. Susanne Ytterholm varnar för att missa tidsfristen:
– Då har du i princip tappat ditt förhandlingsläge, säger hon.
Den som driver verksamhet i en kommersiell lokal har ett så kallat indirekt besittningsskydd. Det innebär att en lokalhyresgäst kan få rätt till ersättning för en ekonomisk förlust till följd av att hyresförhållandet upphör. Men den som inte ansöker om medling i hyresnämnden inom två månader efter uppsägningen missar möjligheten att kräva skadestånd av hyresvärden.
– Om hyresvärden begär en hyreshöjning som överstiger marknadshyran i området är det ett oskäligt villkor, säger Susanne Ytterholm.
Ofta räcker vetskapen om att hyresnämnden kan kopplas in för att fastighetsägaren ska bli mer förhandlingsvillig.
– Det är ett påtryckningsmedel. Risken att behöva betala skadestånd gör att du vill sätta dig vid förhandlingsbordet och diskutera.
När det väl blir förhandlingar kan Visita vara med och stötta medlemmarna.
– Om vi inte kommer överens finns även möjligheten att be hyresnämnden yttra sig om vad som är en marknadsmässig hyra, säger Susanne Ytterholm.
En lokalhyresgäst som fått stöd genom ett marknadshyresyttrande i hyresnämnden har stor chans att lyckas i förhandlingarna med fastighetsägaren.
– I de flesta fall accepterar båda parter det hyresnämnden sagt, säger Susanne Ytterholm.
En hårdnackad fastighetsägare kan välja att strunta i hyresnämndens utslag och ändå stå fast vid det ursprungliga kravet på hyreshöjning. I så fall kan hyresgästen driva frågan om skadestånd i tingsrätten med hyresnämndens utslag i ryggen.
– Oftast hittar vi lösningar och det är ytterst sällan frågan går till domstol, säger Susanne Ytterholm. Om hyrorna är på väg upp är det lättare för fastighetsägarna att motivera en höjning. Men stigande lokalhyror är inte längre någon självklarhet. Därmed har förhandlingsläget förbättrats för hyresgästerna.
Butiksdöden i vissa områden i storstäderna gör också att bland annat restauranger och kaféer blir alltmer attraktiva hyresgäster.
– Vi har medlemmar som får förslag på lokaler från hyresvärdar. Restauranger har blivit mer populära för att de drar folk till vissa områden, säger Susanne Ytterholm.