Appen “A day in Halland” och kampanjen “Sommaren är längre i Varberg” är några av medlen man använt sig av för att locka besökare. Medan den fötnämnda tipsar om olika besöksställen såväl som skickar notiser när något ställe blir överfullt, betonar den andra Varberg som en året-runt-destination.
– Många tänker man kanske att sommarsäsongen tar slut i augusti men i år satsar vi på en extra sommarmånad. Vi fortsätter hålla uteserveringar och offentliga toaletter öppna och stranden ren september ut. Därtill håller flera av stadens kustnära sommarrestauranger öppet lite längre. Överlag jobbar vi på att locka besökare året runt. I november kör vi exempelvis kampanjen “Rys och mys” där vi samarbetar med flera hotell och lyser upp staden extra, säger Martin Andersson.
Juli blev även bra månad för hotellen i Kalmar. Staden ligger på andra plats och hade näst högst hotellbeläggningsgrad i landet – med 95,1 procent.
– En fantastisk utveckling där vi drar fortsatt nytta av vårt varumärkes starka dragningskraft som vi har byggt ihop med våra partners under lång tid, säger Åke Andersson, vd på Destination Kalmar.