I Mora finns det mycket som lockar även för dem som inte deltar i själva tävlingarna. Under årets Vasaloppsvecka kan man bland annat kan besöka lokala konst- och smyckeutställningar, och på plats i Vasaloppsmässan i Mora finns också en tatuerare för dem som vill föreviga evenemanget direkt på kroppen.
Tillflödet av turister och den ökade konsumtionen under Vasaloppet beror på både deltagare och publik. Omsättning på 100-tals miljoner kronor från logi och konsumtion kommer från besök som inte skulle ha ägt rum om det inte vore för evenemangen.
I den senaste mätningen, från vinterveckan 2017, beräknades 70 870 turister ha kommit till Vasaloppsregionen under evenemangen. Den turistrelaterade omsättningen från dessa besök beräknas till 243,3 miljoner kronor.
I Mora satsar man stort på att ge besökarna ett omfattande utbud under Vasaloppsveckan.
– Det är många samarbeten och samverkansprojekt som äger rum för att skapa Vasaloppsbyn Mora, säger Linn Löfman, verksamhetsledare på Regionstad Mora.
Hur är stämningen i Mora?
– Det är en härlig stämning. Flera av Vasaloppsveckans lopp hittills har haft fina förutsättningar och sol vilket ger positiva upplevelser och god atmosfär.
Hur påverkar årets väder?
– När vädret jobbar emot oss är det många som sluter upp och kämpar tillsammans. Vasaloppsorganisationen har gjort ett fantastiskt arbete och har fått upp jättefina spår i år trots snöfattig vinter.
Vad gör man för satsningar utanför själva Vasaloppet för att locka turister?
– Utanför tävlingsloppen knyter vi ihop evenemanget inom Vasaloppsbyn Mora. Det är en folkfest som förutom skidloppen bjuder på konserter, föreläsningar, nöjen, mässa, shopping, traditionell marknad, ski-in vigslar, god mat och dryck.