Grattis till ditt nya jobb som hotellchef på Clarion Hotel Wisby. Hur känns det?
– Väldigt spännande och väldigt roligt. Att få kliva in i Clarion som kedja och på Clarion Visby är både utmanande och spännande. Det är roligt att det varierar så mellan turist- och konferenssäsongen här på Gotland. En sak är säker: Det kommer aldrig att bli tråkigt.
Du var tidigare på äventyrslandet Kneippbyn. Vad tar du med dig därifrån?
– Väldigt mycket. Kneippbyn är ju en stor anläggning som drivs på ungefär samma sätt som Visby Hotell, både logi och upplevelse. Här på hotellet har vi spa och Livingroom som extraupplevelse. Det hjärtliga, personliga bemötandet med gästen tar jag med mig. Det som campingbranschen är så bra på, i kombination med professionalism.
Du har varit länge inom besöksnäringen och kommer nu närmast från Gotlandsbåten, hur kom det sig att du bytte jobb?
– Hotell har alltid legat mig varmt om hjärtat, jag har alltid älskat hotellatmosfären. Nu kände jag mig redo för att ta ett nytt steg inom besöksnäringen, så när Sanna Kleven, som är vd för Hotell Visby ringde, då var det ett lätt beslut att fatta.
Vad vill du tillföra som ny hotellchef?
– Jag vill ta med ett ledarskap som lyfter, för att gästen ska få en bra upplevelse. Allt börjar med personalen, trivs inte personalen så trivs inte gästen. Jag vill hitta de där små sakerna som gör att personalen tar ytterligare steg framåt och lyfter ett redan fantastiskt hotell.
Hur är du som chef?
– Trygg och stabil. Coachande och tydlig med vad jag vill, samtidigt som jag är lyhörd. Det gäller att vi når målen tillsammans, vi är ju en hel arbetsgrupp, och då jobbar vi ihop, jag är inte en chef som står längst fram och pekar med hela handen.
Hur vill du utveckla Clarion Visby?
– Oj, svårt att svara på, eftersom jag inte har satt mig in i verksamheten än. Jag skulle vilja att vi i ännu högre utsträckning blir ett förstahandsval för besökarna i Visby. Vi vill synas ännu mer, och jag vill att varje gäst ska lämna oss med ett nöjt leende på läpparna.
Vad tycker du, personligen, är viktigast på ett hotell, och skiljer sig det åt vad du tycker som yrkesperson?
– Jag har samma åsikt som gäst och som yrkesperson. Bemötandet. Bemötandet från personalen är A och O. Varje gäst ska mötas där han eller hon befinner sig. Vill gästen småprata, eller vill gästen vara ifred? Oavsett vilket ska vi möta gästen där på ett personligt och professionellt sätt. Och överträffa förväntningarna! Ett bra hotell ska också vara en plats för återhämtning och vila, men som gäst ska du alltid känna dig utvald.
–Sen älskar jag hotellfrukostar. Det är något som är viktigt för många, jag har förstått att de flesta pratar om vilken frukost det är på hotellet. Själv kommer jag dock inte, tyvärr, kunna äta hotellfrukost varje dag.
Vilken är din bästa hotellupplevelse?
– Min mamma var i charterbranschen, så jag har bott mycket på hotell genom åren … Men, ska jag säga en upplevelse så var det häromåret när min familj och jag landade på Arlanda mitt i natten, helt utmattade. När vi checkade in på Clarion Hotell Arlanda möttes vi av glada människor i receptionen, som fick oss att känna oss helt omhändertagna innan vi tumlade i säng. Det var precis vad vi behövde i det läget.
Hur ser framtidens hotell ut?
– Jag tror att det personliga bemötandet kommer att spela allt större roll. Nu när allt mer saker sker på nätet blir det viktigare. Man kan också se en utveckling mot lite mer udda profilhotell.
Vad ser du som den största utmaningen för Clarion Visby?
– Att utmärka sig i det stora boendeutbudet som trots allt finns här. Det är en utmaning som jag ser fram emot att anta.