Nu i november är det återigen dags för Mustaschkampen som är Prostatacancerförbundets årliga återkommande kampanj till förmån för forskning relaterad till prostatacancer.
Josefine Pagander, som utsågs till Årets konditor 2022, har tagit fram en bakelse för att hedra sin morfar som gick bort i prostatacancer. Tillsammans med Arla har hon skapat ett Mustaschupprop – Gör en godsak för en god sak – för att samla in så mycket pengar som möjligt till forskningen om prostatacancer.
– När jag vann titel Årets konditor så var en av vinsterna att göra en kampanj tillsammans med Arla. För mig var det här ett självklart val. Jag gör det här som en hyllning till min morfar, säger Josefine Pagander som till vardags arbetar som Head Pastry Chef på Svenska Mässan Gothia Towers.
Fått fin respons
Bakelserna säljs på hotell Gothia Towers och för varje sålt bakverk går tio kronor till Prostatacancerförbundet. Josefine Pagander har uppmanat andra branschkollegor att baka blått i november och skänka en del av intäkten till Mustaschkampen. Responsen har hittills varit väldigt fin, säger hon.
– Det är roligt att vi gör något tillsammans som bransch. Senast jag kollade så var det 44 bagerier som anmält sig.
Tydliga smaker från barndomen
Josefine Paganders mustaschbakelse är inte bara en hyllning till hennes morfar – ingredienserna är också inspirerade av hans smak.
– Jag har tagit fram en blå bakelse och en blå pralin. Det första man tänker på när man tänker blått är ju blåbär och det plockade vi mycket ihop morfar och jag. Jag har också använt färskost som fyllning i både bakelsen och pralinen, min morfar var ursprungligen från Tyskland och tyckte mycket om syrliga mejeriprodukter. Och så är botten smaksatt med kokos och honung, två tydliga smaker från min barndom.
Alla som deltar i Arla Pros Mustaschkamp får själva välja vilka bakverk de vill skapa.
– Alla gör sin egen tolkning och tillsammans färgar vi november blått med många olika bakverk, säger Josefine Pagander.
Målet 100 000 kronor
På insamlingssidan kan man följa insamlingen i realtid. Målet är att få ihop minst 100 000 kronor.
– Det går att stödja projektet direkt genom att donera pengar och vi som är med och bakar i kampanjen kommer att sätta in pengarna som vi fått ihop när november är slut.