Grattis! Vad fick dig att tacka ja?
– Det är en ära att få det här uppdraget och jag går in i det med förtjusning, men jag tackade ja efter moget övervägande, för den här typen av uppdrag är en utmaning. Men jag tycker väldigt mycket om frågorna och det vi sysslar med och hoppas kunna bidra med den erfarenhet jag har.
Är det någon särskild erfarenhet du tänker på då?
– Även om jag kommer från resturangdelen så har jag bredd och har jobbat med olika typer av sammanslutningar, både lokalt och nationellt. Jag tycker om mötesarbeten och blir glad när det går framåt. När folk förstår mer och mer vad viktiga vi är. Och det är roligt att få arbeta med en mix av människor. På Hotel Tylösand är vi 42 olika yrken, många olika språk och alla åldrar. Så är besöksnäringen!
Hur ser din bakgrund ut?
– Mina föräldrar hade hotell i Ulricehamn och där är jag uppvuxen. Så småningom gav jag mig ut för att lära mig språk och var i Frankrike och Tyskland och gick sedan en barmästarutbildning i Schweiz. Till Hotel Tylösand, där jag är vd sedan 15 år, kom jag 1984. Vi har varit såväl kommunägda som ingått i kedja och nu är vi privatägda, så jag har varit med om de resorna. Samtidigt har jag engagerat mig i annat, med bland annat styrelsearbete för Visita och som vice ordförande i Halmstads Näringslivs AB.
Vad har du haft för koppling till Svensk Turism hittills?
– Genom att jag arbetat i branschen hela mitt liv känner jag att det här är mina frågor. Jag har även suttit i Visitas och Visit Swedens styrelse. Men arbetet har förändrats sedan jag gjorde det.
Vad blir din viktigaste uppgift i Svensk Turism?
– Rollen är så sprillans ny för mig än, men vårt delägarskap i Visit Sweden är viktigt. De drar många utländska turister till vårt land och det är viktigt om vi ska klara strategin för 2020, som är en annan huvudfråga. Att arbeta för samordning är också en stor fråga.
Vad ser du som mest utmanande i ordförandeskapet?
– Det är alltid en utmaning att nå uppsatta mål och den nationella strategin att fördubbla omsättningen från 2009 blir tuff att nå. Men det är bra att ha mål att sträva mot. Vi behöver öka farten. Vi är en basnäring och är viktiga för Sverige. Vi flyttar inte ut företag och vi skapar anledningar till att resa hit.
Vad längtar du efter att göra?
– Jag längtar efter att vi ska bli ännu mer attraktiva som turistland. Det är så bra här. Det finns så mycket positivt och mycket att göra. Vi hade ett par tyska gäster på hotellet häromdan som var så glad och nöjda. Från oss skulle de till ett hus i skogen, sedan till en sjö och fiska och så avsluta med ett par dagar i Malmö. De fick så varierad upplevelse och hade inte ens lämnat Skåne och Halland. Jag skulle vilja att alla besökare la till ett par dagar på sitt Sverige-besök.
Hur ser du på Sveriges plats som internationellt turisland?
– Jag ser oerhört positivt på det. Vi är en skatt som de ska komma åt. Vi har bredd och mångfald. Det är viktigt att vi i näringen har en samsyn. Vi är bra redan idag men det dyker ständigt upp nya besöksmål och trender. Vi behöver prata ihop oss och vara exportmogna över hela landet. Det ska vara lätt att turista här och åtminstone engelskan ska finnas med hela vägen.
Vad ser du som det mest avgörande i utvecklingen av svensk besöksnäring?
– Jag tycker alltid att marknadsföring är viktigt. Oavsett vad vi gör måste vi kommunicera det. Därför är vårt ägarskap i Visit Sweden så viktigt. Och i den digitala värld vi lever är det visserligen ett brus – men det finns också enorma möjligheter. En annan viktig sak är att vi verkligen leverererar när besökarna är här och visar att vi tycker om att få hit turister.
Vad tycker du är svårast i rollen som ledare?
– Jag trivs i ledarrollen! Jag har varit vd nu i 15 år och innan dess restaurangchef. När man arbetar med människor är det alltid utmaning, man vet aldrig vad som händer och det gäller både gäster och personal. Men det är också det man tycker så mycket om! Och det mesta är så positivt, det gäller ju hela vår näring: Vi gör ju saker för att glädja människor.
Vad tycker du är viktigast i ledarrollen?
– Jag tror mycket på tydlighet, att man är tydlig med var man står och vad man vill. Det är viktigt både när det gäller marknadsföring och med personal. Och det är jag tror jag. Och ur näringens perspektiv gäller det att framhäva det vi har och är bra på och inte försöka göra om oss till något vi inte är.
Vad gör du när du inte jobbar?
– Jag spelar lite golf, det finns fina banor här. Och så är jag sommelier och intresserad av mat och vin. Sedan gillar jag att träna och att resa, både utomlands och i Sverige.