Det går att dra ned på elkostnaderna – och det behöver inte bara betyda stora energiinvesteringar för att göra det. Det vet Carola Nilsson, Vd på Hotell Hammarstrand i Ragundadalen, i Jämtland.
– Det går att göra många små saker, som inte är så kostsamma men ändå ger effekt.
Hon berättar att de vetat att de förbrukat mycket energi för att driva hotellet. Innan pandemin fick de kontakt med en av kommunens energirådgivare som berättade om olika stöd och investeringar.
– Vi visste att vi behövde ta tag i vissa saker, som pannan och köksventilationen. Energiinvesteringar är bra, men samtidigt är man ju rädd om slantarna också.
Stödet täcker hälften av kostnaderna
Energirådgivaren berättade att hotellet kunde söka stöd för en hel del av åtgärderna, vilket ägarna gjorde.
– Stödet täcker hälften av kostnaderna på 1,6 miljoner kronor, säger Carola Nilsson och berättar att de även gjort förbättringar som inte täcktes av stödet.
Pandemin har försenat en del av åtgärderna, men en hel del har redan förbättrats, i stort som smått. Allt från strålsamlare i alla duschar och handfat till nya fönster och luftvärmepumpar har hunnits med.
– Vi har även bytt ut spisen i köket. Den gamla var vi tvungna att ha på hela dagen, från morgon till kväll, eftersom den tog så lång tid att värma upp. Det ledde till att det blev varmt i köket och kockarna ökade ventilationen, vilket i sin tur drog ut värmen ur hotellet på grund av termiken, förklarar Carola Nilsson.
Bättre arbetsmiljö för kökspersonalen
Tack vare bytet till en induktionshäll så sparar de inte bara mycket energi, det har också blivit en betydligt bättre arbetsmiljö för kökspersonalen. Ett projekt återstår, vilket är bland det största, och det är att byta ut köksventilationen till en energieffektivare.
Allt är inte investeringar, de har även ändrat vissa rutiner, som att tvätta på kvällarna. Och:
– I tamburen har vi två dörrar, en ytterdörr och en inre. Den inre hade vi alltid öppen tidigare, men nu håller vi den stängd, vilket hindrar värmen från att smita ut.
Carola Nilsson säger att det är svårt att mäta effekterna av åtgärderna eftersom de bara har en elmätare för hela byggnaden, samtidigt som de har fått fler gäster vilket ökar elförbrukningen. Istället för att mäta i rena kilowattimmar har hon därför använt gästnätter som en måttstock.
Nästan halverad energiförbrukning
– Vi har mellan 5500 och 6000 gästnätter, i förhållande till det kan jag se tydligt hur energiförbrukningen har gått ned med nästan hälften och det var vårt mål.
Hon vill tipsa fler företag i branschen att ta kontakt med en energirådgivare.
– Det går att spara mycket pengar och man ska inte vara rädd för att investera, för det betalar sig i slutänden, säger Carola Nilsson.