Annons

Hotell tvingas bli påhittiga i pandemitider

zoom Vårt ökade fokus på välmående syns i hotellkoncepten, menar Elisabeth <br />
Haglund, vd på Hotel Tylösand (övre bilden), och Anna Övergaard, <br />
marknads- och försäljningschef på Countryside Hotels.  Foto: Pressbild/Pamela Hanne, Privat
Vårt ökade fokus på välmående syns i hotellkoncepten, menar Elisabeth
Haglund, vd på Hotel Tylösand (övre bilden), och Anna Övergaard,
marknads- och försäljningschef på Countryside Hotels.
Foto: Pressbild/Pamela Hanne, Privat
NYHETER. Ur krisen föds nya idéer. Kreativa koncept som workation och erbjudanden med vinterbad ska locka gäster till hotellen.
Annons

Pandemin har tvingat hotell att tänka nytt och att bli mer kreativa. Mitt i krisen har attraktiva golfpaket bidragit till högre bokningssiffror, fler och fler hotell erbjuder padel som aktivitet och under vårvintern lockar hotellen nu med ännu fler nya koncept.

Tid för reflektion

Efter ett år fullt av utmaningar och ovisshet satsar Hotel Tylösand på workation, ett koncept som kombinerar arbete med semester. Under en tvådagars-kurs varvas föreläsningar med yoga och andningsövningar, men vistelsen ska också lämna tid över för reflektion och arbete.
– Man behöver stimulans på ett annat sätt nu eftersom många jobbar hemifrån och har andra förutsättningar. Genom att kombinera god mat och boende i en härlig miljö med avslappnande övningar och energifyllda möten hoppas vi att den här kursen ska ge deltagarna värdefulla verktyg för att kunna må bättre. Det kan handla om att göra medvetna val, gå en promenad eller lära sig meditera på egen hand, säger Elisabeth Haglund, vd på Hotel Tylösand.

Ett koncept i tiden

På grund av restriktioner, men även för att gästerna ska få ut så mycket som möjligt av upplevelsen, tar de endast emot 18 personer vid varje tillfälle. De ser en positiv respons, Elisabeth tror och hoppas att det är ett koncept som de kan utveckla framöver.
– Vi erbjuder workation under tre tillfällen i mars och har fått flera förfrågningar redan, både från företag och privatpersoner. Om det faller väl ut så hoppas jag verkligen att vi ska kunna fortsätta med konceptet. Det ligger i tiden och jag tror att det är viktigt med alla yttre faktorer vi har i dag, säger Elisabeth Haglund.

Populärt med kalla bad

Att erbjuda speciella vinterbadspaket är ett annat kreativt sätt att locka nya besökare. Countryside Hotels, som samlar hotell runtom i Sverige, har märkt hur intresset för kalla bad i samband med hotellvistelse ökat mycket under de senaste månaderna.
–  Hotellen har jobbat mycket med att hitta upplevelser som folk känner sig trygga med, och vinterbad är en sådan. Vi märker ett ökat intresse på sajten­ och flera av hotellen vittnar om fler och fler bokningar kring vinterbad, säger Anna Övergaard, marknads- och försäljningschef på Countryside Hotels.

Ökat fokus på hälsa

Anna Övergaard menar att människor vill uppleva nya saker och att pandemin ökat fokus kring hälsa och välmående.
– De flesta är nog trötta på isolering och hälsotrenden ökar ju hela tiden. Många verkar testa det här med att kallduscha och inspireras av metoder som exempelvis Wim Hof-metoden, där andningsövningar kombineras med kyla. Och eftersom vinterbad är en aktivitet som kan genomföras utifrån rådande pandemiriktlinjer tror vi på ett fortsatt intresse även framöver, säger hon.