Lugnet har lagt sig i turistmetropolen Visby. Victoria Berge och Johanna Harlevi Viotti har trappat ner efter sin första intensiva sommar- och höstsäsong som nya ägare till Hotell Strandporten, Hotell Villa Borgen och vandrarhemmen Wisby Jernvägshotell och Birkagatan 8.
– Turistsäsongen blir längre och längre på Gotland, i år hade vi mycket folk långt in i oktober. Samtidigt har det öppnat många fler hotell i Visby de senaste åren, så konkurrensen är tuff, säger Victoria Berge, vd i GTS Bokningsservice, som äger de fyra verksamheterna.
Det ”sa bara klick”
Den tuffa konkurrensen avskräcker inte henne – snarare taggar den. Så när hon fick frågan av tidigare ägaren och entreprenören Niklas Harlevi om hon ville köpa familjeföretaget ihop med hans syster Johanna Harlevi Viotti blev svaret ett rungande: Ja!!!!
– Mitt mål har alltid varit att driva ett eget hotell. Fast att jag skulle få chansen här fanns inte på kartan. Men jag hade jobbat som platschef för hotellen i sex år och drivit dem som mina egna och när Johanna klev in i företaget för ett år sedan sa det klick. Vi fann varann direkt.
Båda är födda och uppväxta på ön. Efter hotell- och restauranglinjen i Visby fick Victoria jobb på ett av vandrarhemmen och hotellen. Då ingick även konferenshotellet Tott Hotell. Mitt under Almedalsveckan 2010, 20 år gammal, fick hon hoppa in som platschef där.
–Jag var så oerfaren, visste inte ens hur man köpte in toalettpapper. Men jag har lärt mig allt från grunden och slitit hårt. Niklas delegerade allt, när jag hade åsikter om rekrytering och inredning sa han: Ja, men fixa det då! Nu lär jag Johanna allt jag kan, så vi sedan kan dela ansvar utifrån vad vi är bäst på och brinner för.
Små och personliga hotell
Förändringens vindar blåser redan. Hotell Villa Borgen, mitt inne i den medeltida stadskärnan renoveras i vinter och ska få en mer lantlig och rustik känsla. Boutiquehotellet Strandporten ska marknadsföras och bli mer känt. Både hotellen är små och personliga, 15 – 20 rum. Det ska genomsyra verksamheten.
– Strandporten har ett fantastiskt läge. Hälften av alla rum har havsutsikt, det är som gjort att marknadsföras på Instagram. Vi vill vara motsatsen till kedjorna. Med bara 40 frukostgäster kan vi verkligen skapa en unik upplevelse.
För att lyckas behövs personal som trivs och vill ge sitt bästa. Tidigare var alla anställda säsongs- eller timanställda. Nu är de en fast anställd stab på fem personer, inklusive dem själva.
–Om personalen har en trygg anställning och mår bra märker gästerna det, det är självklart. Och de anställda är våra bästa kritiker. Alla anställda får ett presentkort så de kan komma hit och provbo. Är något inte bra hör vi det från dem och kan rätta till det. Hellre så än att få klagomål från gästerna.
Det märks att hon är stolt över sitt yrke och sin bransch.
– Jag vill att den nya generationen ska upptäcka att det går att göra karriär inom hotell. Inte bara se det som ett säsongsjobb i 20-årsåldern.