Utvecklingen för Hernö Gin har minst sagt gått i rekordfart. När företaget startades 2011 av Jon Hillgren var det Sveriges första renodlade gindestilleri. Jons ambition var att skapa en gin i världsklass – och han slog sitt mål med råge. I dag finns sex olika ginsorter i Hernö Gins ordinarie sortiment, samt flera limiterade serier, och många av dem har blivit flertaligt internationellt prisade.
Men priser i all ära, dryckerna ska också attrahera konsumenterna. I dag finns ett stort intresse för ett företags historia och för att komma nära människorna bakom produkterna. Särskilt när det kommer till mat och dryck är ursprung en betydelsefull komponent, något som Hernö Gin tagit till sig. De vill locka besökare till byn Dala, strax utanför Härnösand för att knyta ihop sina produkter med historian bakom dem och platsen.
Satsningen på att marknadsföra sitt varumärke genom samarbeten med hotell är en del av en långsiktig plan: att få fler att få upp ögonen för Hernö Gins ursprung och driva turism till byn Dala, Härnösand och Höga Kusten.
Upplevelsen blir ginskola
– Destilleriet i Dala är hjärtat i vårt företag, och vi vill att fler ska få möjlighet att upptäcka trakten och samtidigt få lära sig mer om gin, säger Jessica Jansdotter Sjögren, ansvarig för besöksverksamheten på Hernö Gin.
På en ginweekend på Hotell Höga Kusten eller Clarion Sundsvall tas gästerna med en abonnerad buss direkt till destilleriet i Dala, för att få prova sig igenom 5–6 olika ginsorter som producerats på plats. En upplevelse som också blir en sorts ginskola.
Även resenärer som vill ta en weekend i Stockholm kan kombinera sin vistelse på hotell med en ginprovning, då med provningen på Hernö Gin Bar på Hornsgatan 1 på Södermalm.
– Intresset att få veta mer om en produkts ursprung är stort och vi vill gärna dela med oss av vår kunskap, säger Jessica Jansdotter Sjögren, som nämner att weekendpaketen brukar bokas upp snabbt när de släpps.
Destination Dala
Man hoppas också att satsningen på Dala som destination kommer kunna gynna turismen i stort i Höga Kusten och även i Sundsvallsområdet.
– Vi tror starkt på samarbeten, säger Jessica Jansdotter Sjögren. Genom att lyfta lokal gastronomi och dryck från Härnösandtrakten, i kombination med den vackra natur som båda platserna erbjuder, gynnas hela regionen.
I nästa steg kommer Hernö Gin kunna erbjuda en ännu större helhetsupplevelse av gastronomi och gin med ett koncepthotell i Härnösand.
– Spaden är satt i marken och planen är att öppna hotellet i slutet av 2024.