Annons

Hundägare allt större målgrupp för hotellen

zoom Foto: Moa Carlsson Jörgen Eksell
Foto: Moa Carlsson Jörgen Eksell
REPORTAGE. Sjöutsikt och satinlakan i all ära – för hundägare är det ofta viktigare att de får ta med sig sin fyrfota vän. Enligt ett nytt forskningsprojekt skapar den växande målgruppen både möjligheter och utmaningar för besöksnäringen.
Annons

En handgjord säng med mjuk filt. Handgjorda mat- och vattenskålar. Och en hundöl eller glass i restaurangen. Det är lite av det som väntar de fyrbenta gästerna som checkar in på Hotel Pigalle i Göteborg.

– Vi gillar att ge hundar ett VIP-omhändertagande, säger hotellets vd Tobias Bätz. Ger man dem lite extra lyxig service får hundägarna ett mervärde som får dem att vilja återvända och kanske bli stamgäster på sikt.

Det finns idag över en miljon hundar i landet. Under pandemin var det många nya hushåll som skaffade hund – vilket gjorde att det högsta antalet hundar sedan 1973 registrerades i Sverige. Det växande hundintresset märks också på många hotell runt om i landet, i form av fler fyrbenta gäster.

Att allt fler vill ha med sig sin hund på resan skapar både nya möjligheter och utmaningar för besöksnäringen. Det visar forskningsprojektet ”Hundturism med fokus på livskvalitet och destinationsresiliens”, som inleddes i januari i år och som finansieras av BFUF (Besöksnäringens forskningsoch utvecklingsfond).

Forskning om hundar på hotell

Det tvååriga projektet, som görs av forskare vid Institutionen för strategisk kommunikation vid Lunds universitet, består av flera delar, bland annat kvalitativa studier och en enkätundersökning som hittills har besvarats av 1 090 hundägare. De första, preliminära, resultaten visar att många av de som reser med hund anser att det är svårt att hitta tillräcklig information om hotellens hundpolicy. Det kan till exempel handla om huruvida boendet tillåter hundar, om det kostar extra och i vilka utrymmen hundar får vistas.

– Vill man bli bättre på att nå den här målgruppen är det viktigt att göra den här typen av information lättillgänglig, säger forskaren och projektledaren Jörgen Eksell.

Värdskap och bemötande viktigt

Ungefär hälften av alla som reser med hund använder sig av filter som ”hund- eller husdjursvänligt” när de söker boende online, men många googlar också och därför är det viktigt att jobba med exempelvis sökordsoptimering. undersökningen visar också att boendet är det allra viktigaste vid valet av resmål, följt av hundvänliga restauranger och kaféer samt närhet till naturområden. Men den kanske allra viktigaste insikten från forskningsprojektet hittills är att det personliga bemötandet har väldigt stor betydelse.

– Hunden betraktas som en familjemedlem och de flesta anser att hundens välmående är lika viktigt som andra familjemedlemmars, säger Jörgen Eksell. Det är en viktig utgångspunkt för att förstå den här målgruppen. Nästan alla vi har frågat lyfter värdskapet och bemötandet – att de som tar emot gästerna verkligen ser hunden – som det allra viktigaste.

Hundägare, växande målgrupp för hotel.

Vd Tobias Bätz på Hotel Pigalle i Göteborg.

Hundkex och hundrum

Andra exempel på hotell som anstränger sig lite extra är Scandic Haymarket i Stockholm, vars konditorer bakar hundkex åt de fyrbenta gästerna, och Hotel Diplomat i Stockholm som lockar med ett ”Very Important Pet”-paket som inkluderar hundsäng, filt, tuggleksaker, hundgodis och mat- och vattenskålar. Knistad Herrgård utanför Skövde har gjort om alla rum till hundrum, tagit fram en promenadkarta och tar inte någon extra avgift för hundar, något som annars är vanligt. Enligt forskningsprojektet har majoriteten av hundägarna förståelse för att det tas ut en hundavgift för att täcka upp för extra städning, men svaren visar att det ofta är otydligt om avgiften avser per vistelse eller dygn samt vad som gäller om man har med sig fler än en hund.

– Det finns olika typer av prissättning och därför är det viktigt att hotellen är tydliga när de kommunicerar priset, säger Jörgen Eksell. Vad vill då hundägarna uppleva när de reser? Enligt studien kommer naturen i topp, följt av ”att vara aktiv” och kulinariska upplevelser.

– Det är bra att tänka på när hotell som vill framstå som mer hundvänliga ska paketera eller kommunicera på sin hemsida.

Främjar hundturismen med workshops

För att utveckla strategier för att främja hundturismen i Sverige kommer forskarna även att anordna workshops tillsammans med Destination Kalmar, Turistrådet Västsverige och Visit Östersund. Jörgen Eksell och hans kollegor planerar även att resa till bland annat Skottland och Italien för att studera hur några av Europas mest hundvänliga destinationer jobbar.

– En tydlig slutsats av enkätstudien är att många hundägare tycker att det är betydligt mer hundvänligt utomlands. Många upplever att de får de sämsta rummen när de reser i Sverige, trots att de betalar en extra avgift, medan hundrummen ofta är av minst lika god standard som övriga utomlands. många andra länder ligger också längre fram när det gäller utbudet av tjänster för de fyrbenta gästerna.

– Det kan handla om promenadtjänster medan husse eller matte är på spa eller konferens, säger Jörgen Eksell. I USA erbjuds också olika behandlingar för hundar, till exempel lerbehandling. Det tyder på att det finns köpkraft i åtminstone en del av den här målgruppen.

Du kan läsa ett större reportage om hundar på hotell i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap. 

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!