Förra året ökade antalet nyregistrerade husbilar med strax över 20 procent i Sverige. Totalt såldes 9845 fritidsfordon, vilket är den högsta försäljningssiffran på sjutton år.
Ser man bara till husbilsbeståndet så var det 1990 knappt 12 procent av totalutbudet. Idag står de för 65 procent av nyregistreringarna, enligt siffror från Husbilsdestination Sverige.
Hos campingarna har husbilsboendet ökat med 50 procent på bara fem år.
– Ökningen bottnar mycket i en frihetskänsla. Husbilen blir utgångspunkten för upplevelsen, var sig det är skördefest på Öland, kitesurfing i Varberg eller kajaking i Dalsland. Den aktiva livsstilen passar bra ihop med de här fordonen. Ska du cykla downhill eller fiska så bor du på en camping och har med dig din utrustning och där har husbilen framtiden för sig. Men det gäller även husvagnar och campingplatser i sig, säger Martin Juhos, marknadschef, SCR Svensk Camping.
Vad betyder försäljningssiffrorna för campingarna?
–Att fler och fler upptäcker våra anläggningar. Sedan har vi med husbilen fått en annan målgrupp. Husbilsägarna rör sig mer över hela året och lite oftare eftersom det är lättare för dem att sticka iväg. De har också lite andra krav. Till exempel ser vi hur de vill ha egna sektioner på anläggningarna med tydligt avgränsade tomter.
SCR:s medlemmar har fått anpassa sitt utbud efter husbilägarnas nya kravbild. Det har på vissa håll i landet inneburit platsbrist.
–I populära regioner under högsommarveckor i vissa regioner så är det fullt, säger Martin Juhos.
Hur tror du att framtidens husbilscampingar kommer att se ut?
–Man använder husbilen för upplevelser och man kommer använda den ännu oftare. Sedan kommer campingarna att underlätta mer vid in- och utcheckning med mer automatiska lösningar.
2018 års försäljning av husbilar drog också igång med rivstart. Antalet registreringar i januari var 90 stycken, jämfört med förra årets 60. Även husvagnsförsäljningen ökade med 42 procent.
Men enligt Husvagnsbranschens riksförbunds ordförande bör man ta de siffrorna med ro.
– Nu brukar vi inte dra för stora växlar på de fösta månadernas siffror, säger Tomas Haglund. Någon trend för hela året kan vi vanligtvis inte se förrän efter påskleveranserna – det vill säga när mars månad är till ända.