Annons

I huvudet på landets yngsta hotellägare

zoom
"Åldern har inte så stor betydelse", säger Richard Larson, 28 år och hotell-vd.
REPORTAGE. Han har packat tvålar, städat rum och extraknäckt som vaktmästare. Nu har Richard Larson tagit över vd för anrika Best Western Hotel Rogge – som 28-åring. ”Man måste få misslyckas för att utvecklas”, säger Sveriges kanske yngsta hotellägare.
Annons

När Richard Larson promenerade till jobbet på nyårsdagen i år hade han all anledning att blicka tillbaka i livet. Som femåring packade han hotelltvålar för att samla ihop femkronor som han kunde investera i flipperspelet i den dåvarande källarpuben. I tonåren arbetade han i restaurangen och i receptionen, fick lära sig att städa rum och bekanta sig med vardagen som vaktmästare.

När han nu närmade sig Gyllenhjelmstorget i Strängnäs gjorde han det som purfärsk vd för Best Western Hotel Rogge.

Och detta som 28-åring.

I branschen tisslades och tasslades det om han i samma stund blev Sveriges yngsta hotellägare. Själv har han inte reflekterat så mycket över det.

– Jag tycker inte att åldern har så stor betydelse, inte än i alla fall. Om 15 år kanske jag svarar något annat, säger Richard Larson.

Började jobba med events

Trots att hotellet ägs och drivs av familjen Larson sedan snart 60 år tillbaka var det inte helt självklart för honom att axla generationspinnen.

– Mina föräldrar har alltid varit måna om att jag ska utvecklas till en självständig person och göra mina egna val. Samtidigt har de nog alltid hoppats att mitt egna val skulle landa i att ta över företaget. Efter gymnasiet kändes det aldrig aktuellt att stanna hemma och axla ansvaret. Jag ville resa, utbilda mig och testa nya saker, berättar Richard Larson.

Men hans kärlek till branschen gjorde att han trots allt började arbeta inom besöksnäringen – då med stora events utomlands på byrån Ciceron.

– Jag lärde mig otroligt mycket där; jag fick ta stort ansvar, blev partner i byrån och växte enormt som människa. Efter fem års resande över hela världen var plötsligt tajmingen perfekt och jag kände ett stort sug efter att fortsätta jobba i branschen, men med mitt eget företag där jag kan förverkliga min vision om en riktigt vass upplevelse.

”Detaljerna är avgörande”

Richard Larson är noga med att poängtera att Rogge inte ”bara” är ett hotell utan snarare ett ”hospitality-företag”.

– Tillsammans utgör vårt hotell, restaurang, café, bageri, lägenheter, butiker och yogastudio ett besöksmål mitt på torget i Strängnäs. Jag är vd för hotell, restaurang samt bageri- och cafédelen – och vill att våra gäster ska möta något mer än ett hotell. Jag går igång totalt när jag möter riktigt bra och avslappnad service i ett genomtänkt och tydligt koncept som levererar i varje moment genom hela vistelsen, från första mötet till utvärderingen efter. Att skapa en sådan upplevelse, som får våra gäster att säga ”wow”, det är min vision.

Vad är det med besöksnäringen som får dig att brinna? 

– Få saker slår en riktigt bra upplevelse. Oavsett om det är en festival, ett sportevenemang eller en måltid älskar jag känslan när en upplevelse sitter, när allt klaffar. Det behöver inte vara något exklusivt eller super-crazy, men det måste vara genomtänkt och väl utfört. Detaljerna är avgörande och jag blir väldigt uppspelt när jag märker att någon verkligen lagt kärlek på detaljerna. Inom besöksnäringen har jag möjlighet att skapa sådana upplevelser varje dag, i varje möte. 

Vilka är de största utmaningarna?

– Branschen har ju sina utmaningar med kompetensförsörjning, lönsamhet, regelkrångel och en digital utveckling som vi inte riktigt vet vart den är på väg. De utmaningarna har vi även hos oss. För egen del handlar det om att lyfta verksamheten till en riktigt hög lägstanivå och säkerställa att vi levererar toppkvalitet överallt. Det är en kultur som man inte bygger på en eftermiddag.

Richard Larson tillhör fjärde generationens Larsons på Rogge, som firar 100-årsjubileum 2021. Att det anrika stadshotellet numera har en historiskt ung vd ser han själv inte som något hinder.

– Det är klart att jag saknar en hel del rutin och erfarenhet i arbetet som vd, det gör att jag gör misstag som säkert kunnat undvikas; men det är en del av min utvecklingsprocess. Samtidigt som jag är ung har jag vuxit upp här och arbetat längre på Rogge än de flesta av min anställda. Man måste få misslyckas för att utvecklas.