Annons

”I Sverige är de flesta ambassadörer för hållbarhet”

zoom säger Visit Swedens vd Ewa Lagerqvist. Foto: Visit Sweden" />
"Precis som alla andra ser vi att ökat resande ställer krav",
säger Visit Swedens vd Ewa Lagerqvist.
Foto: Visit Sweden
SOMMARINTERVJUN. Svensk turism blomstrar – de senaste siffrorna visar nya rekordnivåer. Samtidigt ökar den globala konkurrensen och kraven på hållbarhet. Hur ser Visit Sweden på det? Besöksliv har tagit tempen på vd Ewa Lagerqvist inför sommaren.
Annons

I höst har Ewa Lagerqvist varit vd för Visit Sweden i två år. Under tiden har intresset för Sverige som turistland fortsatt att öka. Enligt Tillväxtverkets rapport Turismens årsbokslut 2018 står utländska turister för en allt större andel av den svenska besöksnäringens intäkter – något som förstås gläder Visit Sweden.

– Det är väldigt många olika saker som spelar in, men vi hoppas förstås att vi har hjälpt till, säger Ewa Lagerqvist. Vi mäter hela tiden effekten av vårt arbete och globala brand trackings visar att Sverige ligger otroligt bra till i alla stora index. Trots att vi är ett förhållandevist litet land är Sverige ett stort varumärke.

Samtidigt ökar kraven på hållbarhet. Hur ser du på balansen mellan ökad turism och miljömässig hållbarhet?

– Precis som alla andra ser vi att ökat resande ställer krav. Det är positivt att man reflekterar över hur man till exempel transporterar sig. Samtidigt vill folk resa och när de kommer hit ska vi se till att de stannar så länge som möjligt och ser så mycket av Sverige som möjligt. Vi försöker hitta resenärer som är intresserade av att stanna lite längre och åka runt i Sverige.

– Sedan jobbar vi med att lyfta fram att Sverige är ett av världens mest hållbara länder. Det har vi jobbat med i flera år och det ska vi fortsätta att stärka. I Sverige är de flesta ambassadörer för en hållbar livsstil.

En av årets stora kampanjer från Visit Sweden är ”The Edible Country”. Hur har den gått?

– Den har haft väldigt bra genomslag. Vi fortsätter att jobba med de 13 regioner som har anslutit sig, men tittar också på hur vi ska utveckla det vidare. Vi har flera regioner som knackar på dörren.

– Jag tycker att det är särskilt roligt att vi har kunnat ta med oss konceptet ut, vi hade till exempel ett bord under Bocuse d’Or som väckte uppmärksamhet. Vi tänker att det skulle kunna användas vidare, till exempel under världsutställningen i Dubai.

 Har ni några andra stora kampanjer på gång?
– Ja, vi brukar ha en till två varje år men vad nästa steg blir kan jag inte säga än. Mycket i vårt jobb handlar om att göra Sverige tillgängligt genom att samla ihop besöksnäringen, arrangera workhops för researrangörer, inspirera media och skapa den bas av kommunikation som gör att turisterna ständigt påminns om Sveriges fördelar.

Vilka är de största utmaningarna i arbetet med att marknadsföra Sverige?

– Den globala konkurrensen. Människor blir mer rörliga och vill se mer av världen, samtidigt är vi ett relativt litet land med rätt små resurser som konkurrerar med riktiga giganter. Vi försöker hela tiden tänka smartare, till exempel genom att samarbeta med våra nordiska grannar när det gäller långdistansbesökare från Asien och USA.

Vilka är de främsta anledningarna att besöka Sverige, enligt dig?

– Jag tycker samma som de flesta besökare som besöker Sverige: vår öppna livsstil och vårt förhållande till naturen. Sverige är ett långt land med mycket natur och väldigt mycket att se – det är ett spännande land helt enkelt.

Vilket är ditt eget svenska favoritresmål?

– Min man och jag har en hemlig ö i Stockholms skärgård som vi gärna återvänder till, annars åker vi gärna till ställen som vi inte har besökt förut. Även vi uppskattar att Sverige är ett så mångfacetterat land.

Vart reser ni i sommar?
– Vi ska göra en rundresa i Skåne tack vare en vän som har lockat oss dit. Sedan blir det lite Gotland och mycket Stockholm.