Lappland är inget undantag för hur pandemin har drabbat besöksnäringen. Lotti Plüss, som driver det schweiziska reseföretaget Shinno Tours, har under många år arrangerat resor till norra Sverige, i vilka slädhundsturer varit ett uppskattat inslag. Men i år har verksamheten helt stannat av, inte minst på grund av den schweiziska regeringens krav på karantän för medborgare som reser utomlands.
Detta har fått en direkt inverkan på slädhundsföretagens ekonomi, som nu har svårt att få pengarna att räcka till mat och omvårdnad för sina hundar.
Därför startas nu projektet The Arctic Spirit.
– Initiativet togs av Lotti Plüss som har ett stort intresse för slädhundar och har spenderat 12 somrar i Alaska. Hon ville göra något för att hjälpa en bransch i kris och beslutade sig för att agera, säger David Lind, marknadschef vid på destinationsbolaget Heart of Lapland, de östra kommunerna i Lappland:
The Arctic Spirit är ett samarbete mellan Shinno Tours, Haparanda Stadshotell och Kukkolaforsen Tourist center och Helena Sledgedogs.
I ett första skede kan donationer till slädhundsentreprenörer göras direkt på Shinoo Tours webbplats. Shinoo Tours tar också emot intresseanmälan från dem vill bli slädhundfadder. Redan nu har flera schweiziska familjer anmält sig.
– Initiativ som det här är extra viktigt i covidtider. Det är vad besöksnäringen behöver för att våga tro på en morgondag, säger David Lind.