Annons

Intensiv webbutbildning för säkrare arbetsmiljö

zoom Sofia Henriksson, som vann Sveriges mästerkock 2020, är guide för nya webbutbildningen Schyst på jobbet. Foto: Pressbild
Sofia Henriksson, som vann Sveriges mästerkock 2020, är guide för nya webbutbildningen Schyst på jobbet. Foto: Pressbild
NYHETER. ”När man känner sig trygg och trivs finns förutsättningar att göra ett bra jobb”, säger Torbjörn Granevärn, förhandlingschef och chefsjurist på Visita.
Annons

”Schyst på jobbet” är en ny arbetsmiljöutbildning som riktar sig till alla inom svensk besöksnäring. Fokus ligger på gemenskap och samarbete, och att man ska känna sig trygg på sin arbetsplats.

– Vi vill skapa förutsättningar för att kunna förhindra och hantera kränkningar och trakasserier av olika slag hos medarbetare och arbetsgivare. Och framför allt att veta hur man ska hantera gäster som missköter sig, säger Torbjörn Granevärn, förhandlingschef och chefsjurist på Visita.

”Allt finns samlat i ett paket”

Utbildningen är framtagen av arbetsgivare och fack tillsammans, och kan genomföras i egen takt på dator eller mobil. Deltagarna får chansen att bygga upp grundläggande arbetsmiljökunskaper, men även rutinerade medarbetare, chefer och skyddsombud har utbyte av utbildningen.

– Det handlar om att öka både medvetenhet och kunskap om sådant som ligger bortom den fysiska arbetsmiljön. Frågor som stress och kränkningar är lika viktigt att hantera. Allt finns samlat i ett paket i den här utbildningen, som vi tror kommer att få ett bra genomslag, säger Torbjörn Granevärn.

Uppstod en kunskapslucka

Under pandemin blev besöksnäringen hårt drabbad. Många lämnade branschen vilket skapade en kunskapslucka. Nu har många nya medarbetare och chefer kommit in i branschen, och det handlar om att ge dem de bästa förutsättningarna för att de ska känna sig trygga på jobbet.

– Besöksnäringen är den största integrationsmotorn i Sverige. Mot den bakgrunden är det många som anställs för första gången i arbetslivet, både unga och nyanlända svenskar. Då är det viktigt att ge dem verktyg så att de både kan förebygga och hantera den här typen av utmaningar, säger Torbjörn Granevärn och fortsätter:

– Alla ska känna sig trygga och stärkta om det händer något och veta hur man ska agera. Det långsiktiga målet är att öka tryggheten, att synliggöra och säkerställa att besöksnäringen är en bransch man vill arbeta i och satsa på. När man känner sig trygg och trivs – då finns förutsättningar att göra ett bra jobb.

Webbutbildningen tar en dryg timme att genomföra och när som helst är det möjligt att ta en paus. Den avslutas med ett kunskapstest. Ciceron är Sveriges mästerkock år 2020, Sofia Henriksson.

Länk till utbildningen: https://www.prevent.se/schyst-pa-jobbet

Läs mer om arbetet bakom projektet här.

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Set. Start. Rent! Nexaros lösning för hotellbranschen sparar tid och pengar. Samtidigt som den befintliga personalen får stöttning i sitt dagliga arbete