Den 4:e april stod det klart att den franskägda campingjätten Huttopia vann upphandling i Härnösands kommun om att starta en camping på Smitingen – ett naturreservat och havsbad på Härnöns östra kust, cirka sex kilometer från Härnösands centrum.
Naturnära glamping
Huttopias campingmodell skiljer sig från traditionella. Grundidén är att erbjuda naturnära, men samtidigt bekväma upplevelser i specialdesignade stugor eller tält i naturmaterial, så kallad glamping, men även vanliga tältplatser. Ett av kraven som kommunen ställde var att de skulle byggas i samklang med naturen.
– Upplägget är med en inre kärna där det bland annat står ett servicehus. Utanför kärnan blir det glampingtält och utanför dem är de så kallade fria platserna, för bland annat tält. Glamping är deras huvudprodukt, säger Mia Karlsson, vd för Höga Kusten Destinationsutveckling.
Smitingen först i Sverige
Huttopia är ett franskt campingbolag som startade 1999. I dag driver de cirka 90 campinganläggningar, framför allt i Frankrike. Men även i bland annat USA, Kanada, Kina och Nederländerna. Med satsningen på Smitingen tar de nu steget in i Sverige. Målgruppen är den aktiva camparen, som vill upptäcka natur-, kultur- och smakupplevelser.
Vad betyder det för besöksnäringen i området?
– Huttopia har cirka 97 procent av sina bokningar via egna plattformar. Det ger oss en ökad möjlighet att få hit utlandsresenärer. De har i dag många trogna besökare, och det blir en ny möjlighet för dem.
Hon tillägger.
– Smitingen är redan en fantastisk plats att upptäcka. Det här öppnar ett helt nytt sammanhang, och ny marknad. Vi på Höga Kustens Destinationsutveckling kommer att göra mycket marknadsaktiviter tillsammans med dem.
Huttopia tillträder i september
Förra året hade Smitingen över 100 000 besökare. Den nya campingen beräknas, förutom att bidra med egna gäster, även skapa en ännu större attraktivitet för hela området. Tillträdet sker den 1 september, när det ska stå klart är ännu inte offentliggjort.
– De vill jobba lokalt och vi har sett till att de har fått träffa övrig besöksnäring längs med kusten. De har redan skapat en relation med vissa. Deras grundidé är att bra camping ska stå tom på dagen, då gästerna upptäcker natur och kultur på andra platser på dagtid, säger Mia Karlsson.
Läs mer om toppresultatet för Höga Kusten och om andra internationella aktörer som storsatsar just här