Under ett år får en grupp helt vanliga svenskar prova på att vara vinmakare. Det är The Winery Hotel som i egenskap av både hotell och vindestination bjuder in allmänheten att delta i processen från skörd till flaska inom programmet Winemaker for a year. Och intresset är stort.
– Jag tror det stora intresset har flera förklaringar. Dels är det här en unik möjlighet eftersom vinerier i princip aldrig bjuder in och visar upp produktionsprocessen, säger Camilla Forslund, Wine Hospitality Manager på The Winery Hotel.
– Pandemin har också bidragit till att vi söker genuina upplevelser på hemmaplan men framför allt tror jag att intresset speglar hur kunskapstörstig och dryckesintresserad svensken är. Precis som vi vill veta mer om hantverket bakom maten vill vi nu förstå vinet.
Trots söktrycket höjs exklusiviteten ytterligare 2021. I år rymmer programmet endast 10 platser, där varje plats kommer med möjligheten att ta med en gäst till varje tillfälle.
– Är gruppen större än så här måste vi dela upp oss och vi kände att det ger så mycket att träffas alla tillsammans. Vi blir som en vinfamilj och programdeltagarna är hotellets VIP-gäster, men exakt när vi träffas sker lite på volley eftersom vinet får bestämma. I det bor en autenticitet som deltagarna förstår och uppskattar.
Druvor från egen vingård i Toscana
Startskottet för programmet var den årliga skördefesten – en folkfest sedan många år som gick av stapeln förra helgen. På skördefesten får gäster och besökare uppleva hantverket på nära håll när druvorna som anländer från Toscana sorteras, krossas och pumpas in i tankarna i hotellets vineri, i lobbyn.
– Vi har ett stark koppling till vinmakeri eftersom ägarna är en familj som också driver vingården Terreno i Chianti Classico-distriktet i Toscana. Att göra vårt eget vin och dela med oss av den kunskapen är en självklar del av vår verksamhet.
Flaggskepp som väcker intresse
Förra årets deltagare har varit viktiga ambassadörer för Winemaker for a year och Camilla ser hur programmet gett ringar på vattnet också i andra delar av verksamheten.
– Det är vårt flaggskepp och ett sätt att visa upp oss som urban vindestination, sen kanske inte alla vill eller kan delta i så stor omfattning. Då erbjuder vi alternativen.
Ett exempel på det är deras all inclusive-paket där gästen under två dagar får ta del av både botiquehotell och vineri. Då besöker gästen tillverkningen, har vinprovning och äter middag med väl utvald dryck.
Det häftiga, konstaterar Camilla, är att det är en spretig skara avseende ålder, bakgrund och tidigare vinkunskaper som söker sig till The Winery Hotel.
– Alla pratar olika vinspråk och vi blir tolken som gör ganska svåra saker begripliga. Vi vill hylla vinets mystik – och avkoda det, men bara litegrann.