Annons

”Jag får energi och kraft i mötet med andra människor”

zoom Johanna Carinci Jonsson, ny vd för Clarion Collection Hotel Slottsparken i Linköping.
Johanna Carinci Jonsson, ny vd för Clarion Collection Hotel Slottsparken i Linköping.
KARRIÄR. En barndomsdröm har gått i uppfyllelse för Johanna Carinci Jonsson, ny vd på Clarion Collection Hotel Slottsparken i Linköping - äntligen får hon driva ett eget hotell.
"Jag lär mig nya saker hela tiden och det är precis så jag vill ha det", säger hon till Besöksliv.
Annons

Grattis till din nya tjänst, hur känns det?

– Tack! Det är jätteroligt. Att bli vd för Clarion Collection Hotel Slottsparken kändes som nästa steg i utvecklingen för mig, jag har längtat efter att få ta en helhetsroll.

Du har inte jobbat inom hotellbranschen i så många år, men kanske är det något du längtat efter?

– Ja, så är det verkligen. Att driva hotell har varit min dröm ända sen jag var liten.

Om du inte får nämna din titel, hur skulle du då beskriva ditt jobb?

– Som en coach och även som en inspiratör. Vi har flera nya ledare bland medarbetarna och mitt uppdrag innefattar att coacha dem i sitt ledarskap och i hur man driver ett företag.  Jag ansvarar ju för det ekonomiska, att vi når nyckeltalen och att schemaläggningen fungerar. Mitt jobb är så otroligt varierat, det handlar om allt från att planera stora fester till att bädda sängar, rensa avlopp och stå i receptionen. Jag lär mig nya saker hela tiden och det är precis så jag vill ha det.

Vad är bra service i din mening?

– Det är olika för alla såklart men generellt kan man säga att det handlar om att möta gäster där de har sina behov, det kräver en viss fingertoppskänsla. I mina tidigare arbetsroller på andra företag har man ofta haft ett ”inifrån och ut”- perspektiv på service, man utgår från vad som fungerar bäst ekonomiskt för företaget, men de senaste 10–15 åren tycker jag man har kunnat se en förändring i Sverige. Man utgår i större utsträckning från ”utifrån och in”, och frågar sig främst vad gästerna vill ha.

Vad utmärker Linköping som destination?

– Den fantastiska naturen i Östergötland, som man når enkelt från stan. Och Linköpings rika kulturliv såklart. Vi har märkt att fler svenska privatgäster gästar oss under helgerna och att ”påbokningen” är kort, folk bokar ofta sent på eftermiddagen. Från att jag lämnat jobbet till att jag kommer hem kan det komma in tio bokningar.

Vill skapa trygghet för personalen

Vilka utmaningar ser du framför dig i nuläget?

– Hela branschen har såklart haft det tufft under pandemin och en av mina viktigaste uppgifter framåt är att skapa trygghet för personalen. När de mår bra så märks det i bemötandet av gästerna. Som alla andra har vi haft svårt att hitta personal men nu är vi ett jättebra gäng på plats.

Hur skulle de beskriva dig tror du?

– Ja, haha! Att det händer mycket kring mig tror jag. Jag är väldigt energisk och har svårt att sitta still, så blir det när man är engagerad och älskar sitt jobb. Men, lägger man mycket tid på sitt jobb så måste man tycka att det är kul. Jag vill gärna inspirera och sprida energi.

Och var får du din energi ifrån?

– Från personalen, att komma till jobbet och ha kul tillsammans. Jag får energi och kraft i mötet med andra människor. Utanför jobbet så hämtar jag energi från att vistas i familjens stuga i St Anna skärgård, i den magiskt vackra miljön får till och med jag ro att sitta still.

Vad har du för tips till andra som vill göra det du gör?

– Det gäller att vara närvarande och operativ. Att lära sig hur hela driften av ett hotell fungerar och att ta hjälp av sina kollegor, man får aldrig glömma att det är de som är experterna. Man bör involvera sina medarbetare i besluten man tar och inte vara rädd för att testa nytt.

Om Johanna:

Namn: Johanna Carinci Jonsson

Ålder: 42 år

Utbildning: Började jobba direkt efter gymnasiet och har under tiden jag jobbat gått flertalet ledarskapsutbildningar. Har under många år arbetat i olika typer av ledarskapsroller och på så sätt skaffat mig ledar och arbetslivserfarenhet.

Gör om fem år: Jag älskar hotellbranschen och ledarskapet och att få coacha, motivera, inspirera och utveckla både personer och verksamheter. Så det hoppas jag att jag gör även då.

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Set. Start. Rent! Nexaros lösning för hotellbranschen sparar tid och pengar. Samtidigt som den befintliga personalen får stöttning i sitt dagliga arbete