Helena Ahldén var tidigare operativ chef på app-kedjan Pinchos och hade precis sjösatt den 32:a restaurangen på bara två år när hon fick erbjudandet om att bli vd för restaurangkedjan Harrys. I nästa vecka tillträder hon sin nya tjänst.
–Jag var mitt uppe i expansionen av Pinchos när jag fick frågan i december. Jag kände att det var spännande med en sådan roll, och intresset ökade i takt med att jag träffade dem några gånger. Samtidigt har Pinchos kommit till en ny nivå där man behöver sätta sin organisation utifrån att företaget har vuxit större. Så jag kände att det här nog är bra.
Helena Ahldén har inte varit vd tidigare, men helhetsansvaret lockade henne.
–Jag hade ett brett ansvar även på Pinchos och gillar det, och storleken på bolaget är greppbart, så det finns en möjlighet att hålla en nära kontakt med verksamheten vilket tilltalar mig. Sedan gillar jag Harrys som varumärke, som har varit med länge och som har lyckats med sitt koncept.
Restaurangkedjan som startade 1993 i Falkenberg, finns idag på ett 30-tal orter runtom i landet. Restaurangerna drivs dels av fristående franchisetagare och dels via moderbolaget Harrys Pubar.
Vad har du fått för uppdrag av styrelsen utöver att driva verksamheten – ska ni ta någon ny riktning med varumärket Harrys, expandera eller finns det andra planer? Det finns många olika krafter i omvärlden just nu också som påverkar, inte minst i fråga om hållbarhet.
–Mitt önskemål, vilket ägare och styrelse är överens om, är att lyssna och lära för att förstå var man befinner sig och därifrån ta nya tag och peka ut en riktning framåt tillsammans med franchisetagarna. Vi behöver vara lyhörda för gästen för att förstå hur morgondagens gäst ser ut. Men exakt vad det blir får vi undersöka tillsammans med restaurangerna.
En sportfråga, men vilka är Harrys största utmaningar?
–Det är att stå sig i konkurrensen i restaurangbranschen, som har tappat lite fart efter en enorm tillväxt under många år. Det gäller mer än någonsin att vara tydlig och ödmjuk inför gästen och gästens behov, och jobba kontinuerligt med kvalitet och service och leverera på det. Man får aldrig tappa det. Det är den stora utmaningen, och samtidigt se till att det gå bra för de enskilda franchisetagare som driver restaurangerna.
Vad ser du mest fram emot?
–Helhetsansvaret är spännande, men också att få lära känna alla som jobbar i kedjan. Jag får mycket energi av att träffa de som jobbar i verksamheten och av förtroendet jag har fått, säger Helena Ahldén