Sofie Lidholm, utvecklingschef på Visit Västerås, är bekymrad. Anledningen är slutsatsen i den marknadsanalys av stadens hotellutbud som presenterades strax innan sommaren. Analysen, som gjordes av företaget Annordia, visade på betydligt större efterfrågan än tillgång och att beläggningsgraden väntas öka med i genomsnitt 1,8 procent per år till 2032. För att möta detta skulle Västerås behöva 400 nya hotellrum, konstaterar Sofie Lidholm när Besöksliv träffar henne i lobbyn på Hotel Plaza.
– Vi visste inte innan vi såg analysen hur brådskande situationen faktiskt är. Det som händer nu är att vi försöker skapa en medvetenhet kring detta genom att bearbeta media och andra viktiga aktörer och nätverk. Vi behöver bearbeta den kommunala organisationen då vi vill att den ska skapa förutsättningar för viktiga hotelletableringar och bli mer medveten om behovet och vilka effekter som skapas i nästa led. Fler hotell ger fler besökare som ger fler restaurangbesök, mer shopping och så vidare, säger hon.
Cityweekends och svemester
Framför allt är det privatsegmentet som växt kraftigt de senaste åren. Den tidigare profilerade mötesstaden har på kort tid blivit ett eftertraktat resmål även för fritidsresenärer. Vad det beror på är svårt att ge ett kort svar om, men en del av förklaringen är de beteendeförändringar som pandemin förde med sig och som i vissa fall lever vidare. Bland annat ersattes utlandsresor av cityweekends och svemester blev ett nytt begrepp som fortfarande är relevant. För Västerås del har etableringen av Steam Hotel 2017 också bidragit till att locka nya målgrupper och att bygga stadens varumärke.
På plats i lobbyn finns även Torbjörn Bengtsson från Invest Västerås, vars uppdrag är att driva stadens näringslivsarbete. Han konstaterar att utbudet vässats rejält de senaste åren.
– Det har skett en otrolig utveckling med restaurangutbudet i staden, säger han.
Hoppas på 400 nya rum 2027
Hur kommer det sig att utbudet av hotellrum inte förändrats i takt med en ökad efterfrågan? Sofie Lidholm menar att det har att göra med att det historiskt inte funnits en stark hotellmarknad här – trots nyetableringar som Steam Hotel 2017 och Comfort Hotel året därpå.
– Som Steam Hotel brukar säga så var deras syn på marknaden att det inte behövdes fler hotellrum i Västerås när de tittade på att etablera sig här. Men Västerås blir mer och mer attraktivt mot flera målgrupper och därmed har efterfrågan ökat, så det ser annorlunda ut idag. Utvecklingen har gått relativt fort men nu behöver fler inse det och inte leva kvar
i de gamla sanningarna. De båda konstaterar att det handlar om projekt som tar tid att ro hela vägen i hamn, men förhoppningen är ändå att de eftertraktade 400 hotellrummen finns på plats framåt 2027.
– Vi bearbetar fastighetsägarna så att de kan ta in detta i sina planer och i eventuella dialoger med operatörer. Det finns lösa planer på fler hotell från flera håll men inte något större som är beslutat, vi hoppas givetvis att den här analysen kan skynda på det hela. Ett par hotell har tagit beslut om expansion och kommer förhoppningsvis att addera sammanlagt cirka 80–100 rum till utbudet inom ett år, säger Sofie Lidholm.
Viktig näring för arbetsmarknaden
Torbjörn Bengtsson betonar också besöksnäringens positiva effekter för stadens arbetsmarknad.
– Besöksnäringens förmåga att skapa möjligheter till instegsjobb är en viktig aspekt. Vi är å ena sidan ingenjörsstaden där det finns mer jobb än det finns människor, men sedan har vi också den andra delen av arbetsmarknaden med många som står utanför och behöver komma in. Då är besöksnäringen ett bra sätt att slussa in människor på arbetsmarknaden.
Fullbelagt även i lågkonjunktur
Medan vi pratar lämnar en jämn ström av människor hotellets restaurang, mätta och förhoppningsvis belåtna. Här serveras 150–200 luncher varje dag och vad gäller rummen är det totalt fullbokat denna till synes vanliga tisdag i oktober. Men trots en väldigt bra beläggning både 2022 och 2023 är Tobias Hultberg, vd på Best Western Plus Hotel Plaza, försiktig i sitt svar när jag undrar om det är ett nytt normalläge vi ser efter pandemin.
– Jag hoppas att det här är det nya normala men det kan fortfarande handla om ett uppdämt behov att mötas efter pandemin. Men visst, året har gått över förväntan och nu ser även hösten jättebra ut, säger han och tillägger att han är förvånad över beläggningen med tanke på det osäkra ekonomiska läget.
– Det är två parallella saker som pågår samtidigt. Å ena sidan har vi höjda räntor, lågkonjunktur, svag krona och inbromsad export, som ju Västerås till stor del lever av. Och å andra sidan går det bra för hotellen. Det är väldigt udda. Vi brukar vanligtvis följa låg- och högkonjunkturer, säger han och tillägger att de tittar på att utöka Plaza med ungefär 40 rum i den befintliga huskroppen.
– Vi ska bara komma överens med fastighetsägaren.
En destination att räkna med
Tobias Hultberg, som drivit hotell i Västerås i 20 år, bekräftar hotellanalysens slutsats när det gäller vilken målgrupp som växt.
– Jo, det är främst på fritidssidan vi ser en större skillnad. Förr var perioden mellan midsommar och mitten av augusti hopplös, det var nästan så man övervägde att stänga och gå hem. Idag är Västerås verkligen en fritidsgäst-destination att räkna med, menar han.
Vilka är de nytillkomna gästerna?
– Det är en salig blandning. Golfpaketen är en stor sak då vi har många golfbanor här, men sedan har vi till exempel familjer som åker till vårt eget spa, Kokpunkten eller Prison Island. För den som inte vill vara i Stockholm är stadens geografiska läge onekligen starkt. Västerås är också en stad med ett väldigt starkt näringsliv med stora företag som letar kompetens och lockar utländska besökare.
Ser även du att det finns behov av fler hotellrum?
– Ja, om det fortsätter på det här sättet behöver vi fler rum, annars kommer det långsiktigt hämma tillväxten i Västerås.
Du kan läsa ett större reportage från Västerås i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.