Annons

Johan Söör: ”Campingbranschen måste satsa digitalt”

zoom First Camps vd Johan Söör spår en snabb digital utveckling för campingbranschen.
First Camps vd Johan Söör spår en snabb digital utveckling för campingbranschen.
NYHETER: Bokning online, automatiserad incheckning och appar som öppnar servicehusen – de digitala lösningarna inom campingbranschen blir allt vanligare. First Camps vd Johan Söör spår snabb utveckling.
Annons

Campingbranschen har historiskt sett varit en traditionsbunden bransch där målgruppen ringer eller helt enkelt åker direkt till campingen för att boka en plats. Men i takt med att nya gäster upptäcker tjusningen med att campa behöver branschen digitaliseras och bli bättre på att styra försäljningen online. Detta menar First Camps vd Johan Söör.

– Vi har mycket att lära av andra branscher som kommit längre inom digitalisering, hotellbranschen och flygbranschen är två exempel. Vi ser inom vårt bolag flera områden där vi behöver satsa mer på digitala lösningar, säger Johan Söör.

Det första är att driva försäljningen online, och främst då till de egna kanalerna i stället för till externa bokningssidor som tar provision på alla bokningar.

– 30 procent av bokningarna det senaste året har skett genom vår egen hemsida. Vi på First Camp ligger högt om man tittar på vår bransch, men det är ju lågt om man jämför med hotellbranschen, säger Johan Söör och fortsätter:

– Det kommer ske otroligt mycket på den här fronten de kommande åren. Jag skulle tippa på att vi inom bara några år ser att 80 procent av alla campingbokningar görs på nätet.

Detta tror även Martin Juhos, marknads- och försäljningschef på SCR, Svensk Camping som lyfter att branschen har många småföretag och att digitalisering kräver långsiktiga investeringar.

– De senaste åren har det hänt mycket, men det finns mycket kvar att göra. För tio år sedan lanserade vi en marknadsplats med onlinebokning och vi ser att det tar fart ordentligt nu. Idag är också vårt kund- och incheckningskort ett helt digitalt system med 220 000 app-användare.

Utmaningen framöver menar Martin Juhos blir att behålla den genuina känslan av personligt värdskap när mycket av servicen blir digital.

– För många gäster har relationen med campingplatsens ägare varit viktig för upplevelsen, och det är viktigt att vi får med oss båda delarna framåt. Men vi ser att majoriteten av gästerna är positivt inställda till exempelvis automatiserad incheckning. Kötid är förlorad semestertid, säger han.

First Camp har satsat stort på digitalisering på två av sina anläggningar i Skåne. Dessa campingar har utrustats med kameror som läser av bilarnas registreringsnummer och öppnar bommarna automatiskt när det är dags för incheckning.

– Vi vill förenkla för gästerna genom digitala lösningar. Tack vare att vi är en stor kedja har vi resurser och kompetens internt för att satsa på det, säger Johan Söör och fortsätter:

– När jag började som vd praktiserade jag i incheckningsdisken på en av våra anläggningar och jag skämdes över att det första intrycket gästerna får av oss är en lång kö. Genom att automatisera incheckningen minskar köerna drastiskt, det är en win-win för både oss och gästerna.

Just nu håller man på att sammanställa data för att få fram exakta effekter av de digitala lösningarna. Att detta är det rätta sättet att jobba på framöver är Johan Söör säker på.

Martin Juhos på SCR menar att även små enskilda aktörer vinner på att satsa mer på digitala lösningar. Genom att finnas online kan även dessa aktörer nå ut och attrahera utländska gäster.

– När vi digitaliserar marknadsföringen och försäljningen tillgängliggör vi branschen för utländska gäster och yngre personer som då får möjlighet att ta del av alla fantastiska upplevelser camping har att erbjuda, säger han.