Antalet gästnätter i Jokkmokk har skjutit i höjden. På fyra år har de ökat med 57 procent. Ett av stadens hotell som märkt av högtrycket är Hotel Akerlund. Här har beläggningen ökat med över 40 procent mellan 2015 och 2016.
– Det ser fantastiskt ut för oss. Nu i augusti låg beläggningen på 65 procent och det är en ökning med 25 procent jämfört med ifjol. Tyskar, engelsmän och holländare är de marknader som ökat mest, säger Katrin Bagge.
Renoverade för fem miljoner
Hon köpte hotellet för två år sedan tillsammans med kollegan Annelie Päivio. Och det senaste året har man genomfört en omfattande renovering för att möta trycket.
– Vi har investerat fem miljoner kronor i att renovera hälften av våra 24 rum. Vi har också byggt ett stort konferensrum med plats för 25 personer och byggt om hela loungen.
Det ökade antalet gästnätter i staden har flera orsaker. En del av framgången beror på projektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland, vars syfte är att hjälpa företag i besöksnäringen att bli exportmogna – det handlar om marknadsföring, paketering och prissättning.
– Det här är inte något som Jokkmokk själva skapat, utan hela regionen. Besökarna kommer till oss för den samiska kulturen, men de åker även till Luleå och till Treehotel. Vi har jobbat i många år tillsammans med Swedish Lapland och det ser vi resultatet av nu.
Lokar med den lokala gastronomin
Reseanledningar som lockar besökare till Jokkmokk är samiskt slöjdhantverk och hundspannsfärder, men även den lokala gastronomin. Staden blev utsedd till Matlandethuvudstad i Sverige 2014.
– Destination Jokkmokk har satsat mycket på lokalt producerade råvaror. På hotellet har vi en meny som består av bland annat friterad skabramost, halstrad röding och grillad ren. Vi marknadsför oss med maten på nätet, och på en mässa i Berlin förra året lockade vi med ett smakprov.
Har ni fler satsningar på gång?
– Vi har hälften av rummen kvar att renovera. Och med tanke på vår höga beläggning behöver vi dubblera antalet rum – till totalt 48, säger Katrin Bagge.
P-O Lindroth, vd vid Destination Jokkmokk, ser även han en positiv spiral i stadens besöksnäring.
– Våra projekt inom Destination Jokkmokk och Swedish Lapland har lett till att företagen kunnat satsa. Och det behövs, när beläggningsgraden går över 60 procent på helårsbasis så är det fullbokat under lång tid. Just nu har vi en för liten hotellkapacitet.