För 412:e gången arrangeras Jokkmokks marknad. Det är en stor publikdragare med omkring 40 000 besökare ett normalt år. Till ett samhälle med drygt 3000 invånare. Samma dag som invigningen har Svensk Turism och Swedish Lapland Visitors Board ett seminarium om hur besöksnäringen kan utvecklas utifrån platsens villkor och som näringsminister Mikael Damberg deltagit i. Vd Erica Mattsson är förväntansfull.
Vad tillför Jokkmokk regionen Kiruna Lappland?
– Jokkmokk är en unik plats, med en fantastisk kulturhistoria och en stark koppling till det samiska folket och kulturen, med hantverk och mat inte minst. Jokkmokk var matlandets huvudstad för ett par år sedan och står för den småskaliga nära upplevelsen. Dessutom gränsar Jokkmokk till Världsarvet Lapponia. Så det vi pratar om, att besökare hos oss får dela den arktiska livsstilen – det är exakt det som Jokkmokk står för.
Jokkmokks marknad har en tyngd i och med sin långa historia. Den har hållits i 412 år. Finns det något annat i regionen som skulle kunna bli starkare genom att lyfta fram sina djupa rötter?
– Vi jobbar mycket utifrån platsens särprägel och bland annat finns bandet med skärgården. Fisket och Kalix löjrom kan man bygga mycket upplevelser kring. Liksom platser som Tornedalen, som har sin långa historia som gränsland mot Finland och de traditioner och hantverk som älven som en resurs har gett upphov till.
Är det någon skillnad idag i hur du blir bemött när du säger att du arbetar med destinationsutveckling?
– Absolut. Hela näringen tar en större plats, både regionalt där vi ses en av näringarna som regionens utveckling vilar på och nationellt. Idag bjuder vi in till samtal där näringsministern deltar. Att regeringen utreder besöksnäringen sänder bara det signaler om vikten av den. Den här näringen tangerar många ämnesområden: miljö, tillstånd, internationalisering…
Vad betyder det att näringsministern deltar i samtalen idag?
– Det betyder mycket, och då tänker jag även utifrån den enskilda entreprenörens perspektiv. Ibland har det talats om besöksnäringen som turism och något som skiljer sig från övriga näringar, men näringsministern spänner över alla områden. Det börjar bli tydligt vad näringen har åstadkommit, liksom potentialen som finns i den.
Hur ser du på arbetet framåt?
– Vi känner oss stärkta av näringsministerns besök. Och vi la samtalen nu vid marknaden så att han får uppleva den och även besöka Treehotel i Harads. Nu är det viktigast för oss att kraftsamla och lyfta fram vilka frågor som vi behöver jobba med framåt. Vi följer satsningarna som görs på naturturism, där vi är stora, liksom regeringens utredning om besöksnäringen, där vi vill vara en bra samtalspartner.