Annons

Julstämning kring skidliften

zoom Johan Thorn
Johan Thorn
NYHETER. Skidorten Stöten skapades 1976 och har vuxit stadigt sedan dess, inte minst tack vare stora investeringar. Och det finns inga planer på att dra ner på tempot – tvärtom.
Annons

Julen är en motsägelsefull högtid. Den är tyngd av traditioner och ska för alltid upprepa sig själv. Men samtidigt vara genuin. Det är en utmaning, då sanningen är att omständigheterna oavbrutet förändras. En liknande balansakt gäller för skidorten Stöten som ligger mellan Sälen och Trysil i Norge. Det är en utpräglad skidort, som uppstod för skidåkningens skull. Här finns ingen by, den vilar inte på grunden från ett samhälle. Skidorten skapades istället 1976 av två driftiga entreprenörer – Bertil Lind (som i Lindvallen) och Torsten Widing – på jakt efter traktens bästa skidåkning, och har vuxit stadigt sedan dess. Allra mest under de senaste tio åren, under avgående vd Johan Thorns tid.

– I år är ett mellanår sett till investeringar, men förra året satsade vi mer än 300 miljoner kronor. Då var en skilodge en stor del av investeringen. På tio år har det annars handlat om en halv miljard i investeringar – exklusive real estate. Och under samma tid har vi ökat omsättningen med 300 procent, berättar Johan Thorn.

”Det ska kännas som jul”

Trots den konstruerade miljön, och tillväxttakten, vilar Stötens framgång till stor del på platsens äkthet – det är Johan övertygad om. Som exempel nämner han att inga stora restaurangkedjor syns till i Stöten. Den senaste restaurangen heter Torsten, med andra ord döpt efter ena grundaren. Priserna hålls inom en rimlig nivå och skidåkningen står fortfarande i fokus. Det innebär bland annat att liftarna öppnar nypistade klockan 7.30 fyra morgnar i veckan och samtliga upplysta nedfarter har öppet fram till klockan 18.00. För att göra det möjligt har 20 miljoner kronor investerats i belysning i backarna och ytterligare 7 miljoner är budgeterade. Det är också viktigt att ortens inramning är smakfull. Till exempel har Johan varit med och klubbat igenom att de varje säsong lägger många hundratusentals kronor på julpynt.

– Vi har bestämt att det ska vara så. Det ska kännas som jul. Och det ska hålla ihop.

Förutom pyntet, som en extern firma anlitas för, märks julen främst genom att det serveras traditionellt julbord och om man är osäker på om tomten ska dyka upp i stugan så går det att boka ett besök.

– Det händer att jag får frågan hur vi lägger upp Stötens strategi, och svaret är enkelt: Vi följer våra gästenkäter noga.

Står och faller med gästerna

Varje gäst som bokar via anläggningens bokningssystem får besvara en enkät om sitt besök. Även om inte alla gäster svarar så kommer tusentals svar in, och dessa synar Johan och hans kolleger noga. Inte minst är svaren viktiga för de anställda vars bonussystem har gästnöjdhet inskrivet som en avgörande faktor för om bonusen ska falla ut eller ej. En lösning signerad Johan.

– Skälet är enkelt: Vi står och faller med att våra gäster är nöjda. Vi har även i vår strategiska plan att ha nyheter varje år för att tillfredsställa inte minst stamgästerna, som stugägarna, för de är jätteviktiga kunder.

Johan har haft skidåkning i blodet sedan alltid, och Stöten har varit favoritplatsen sedan han var 17 år och på besök. När han landade vd-rollen hade han en mer eller mindre färdig masterplan i väskan. Den har han och styrelsen i princip bockat av, och i dagarna rullas nya planen ut. Stötens nya masterplan sträcker sig över 25 år och innehåller investeringar som innebär att antalet bäddar går från 10 000 till 25 000. Men nu lämnar Johan över ansvaret för den dagliga driften till nyrekryterade destinationschefen Tomas Berg.

– Tomas sitter i karantän till 1 november, för han kommer från samma roll på Skistar Sälen. Själv ser jag fram emot att ta ett steg bort från det operativa och som koncernansvarig i stället kunna koncentrera mig på uppgifter på det mer övergripande planet.

Johan har även andra uppdrag för den norska ägaren Adolfsen Group och rattar sin bil uppskattningsvis 6 000 mil om året. Nu ska han bland annat få skidorten Hassela att växa enligt Stötenmodellen.

– Jag ser potentialen! Det är en dold pärla med 310 fallhöjdsmeter, vilket är grunden för en skidanläggning och högre än flera orter i Sälenfjällen. Det finns dessutom en fantastisk infrastruktur som går att utveckla.

Annars rör hans närmaste planer Sälen. Där ska han och familjen samlas för sitt julfirande (med mat hämtad från Stöten).

– Det är inte så bra för mig att vara på jobbet på just julafton. Men på juldagen kan man åka dit igen.

Du kan även läsa reportaget om Stöten i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap. 

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!