Annons

Jumpyard är redo för sportlovet

zoom Pelle Möller, vd FOTO: Tora Sirén
Pelle Möller, vd FOTO: Tora Sirén
NYHETER. Jumpyard fortsätter att expandera med fler parker både i Sverige och utomlands. Samtidigt laddar kedjan för sportlov med extra personal, sportlovs-camper och en sänkt åldersgräns.
Annons

Jumpyard har snabbt blivit en populär destination för hoppglada barn och unga. Just nu har kedjan 25 parker i fem länder, varav 15 i Sverige. Den senaste parken i Sverige öppnade i Heron City i Kungens Kurva i juli 2024. Och fler är på väg.

– Vi bygger tre nya parker just nu. Nästa som öppnar är Arninge i Täby i höst, berättar vd Pelle Möller.

Interaktiva spel

Även utomlands växer kedjan. Två nya anläggningar håller på att ta form i Madrid och Frankfurt.

– Man känner igen sig oavsett om man besöker oss i Sverige eller Portugal. Men det finns en del kulturella skillnader. I Portugal och Spanien har vi fler tonåringar och unga vuxna i parkerna. Och i Barcelona märkte vi att föräldrarna stannade kvar med barnen i parken när vi började servera öl.

Jumpyards ambition är att hela tiden utvecklas och lägga till nya aktiviteter.

– I Heron City lade vi till mini go-cart. Vi jobbar också mycket med interaktiva spel där skärmar kopplas till rörelse, till exempel att man hoppar på en trampolin och ser sig själv på skärmen. Det har varit väldigt uppskattat.

Fira sportlov med hopp och lek

De kommande sportlovsveckorna är en intensiv period för Jumpyard och kedjan laddar nu med extra personal för att hjälpa gästerna och hålla parkerna i toppskick.

En nyhet är att åldersgränsen sänks till tre år i alla parker.

– Vi har analyserat skaderisken och ser ingen ökad risk för de minsta barnen. Vi har haft treårsgräns i vissa parker redan tidigare, och vi ser inga allvarliga skador där. Dessutom har vi mycket personal som guidar besökarna under hela besöket.

För de som vill ha en mer strukturerad upplevelse erbjuder Jumpyard även sportlovs-camper i åtta svenska parker.

– Det är tre–fem dagars camper där barnen kan träna och ha kul från klockan 9-15, berättar Pelle Möller.

Poppis hos 11-åringarna

Jumpyard har en bred målgrupp, men den typiske besökaren är en 11-åring.

– Vi är för alla, men vi ser att vi är överrepresenterade av barn som inte har full kalender i föreningslivet. Det tycker vi är positivt.

Födelsedagskalas har också blivit en stor del av verksamheten.

– Kalasen står nu för över en fjärdedel av våra besök. Vi har nyligen renoverat alla våra kalasrum och skapat ett festligare koncept, och det har varit väldigt uppskattat.

Storsatsning på skolor

Ett nytt initiativ för 2025 är att fler skolbarn ska få chansen att besöka Jumpyard.

– Det finns 1,2 miljoner skolbarn i Sverige, men bara 20 000 av dem besökte oss förra året. Det är för lite! Vi ser att vi får fler skolbesök från välbärgade områden men nu vill vi bredda oss.

Därför lanserar Jumpyard inom någon vecka halva priset för skolbesök i hela landet.

– Vi erbjuder en kravlös och lekfull men avancerad gympasal. Under vardagar har vi få besökare på dagtid, så det är bra för oss att få in fler gäster samtidigt som vi erbjuder ett fördelaktigt pris på strax under 70 kronor inklusive strumpor per elev.

Det nya priset för skolor gäller hela landet, i alla parker.

Pelle Möller ser ett stort värde i att fler barn får uppleva rörelseglädjen.

– Vi fick höra från en idrottslärare att hans elever inte rörde sig i gymnastiksalen, men hos oss kom rörelseglädjen fram. Det gjorde mig glad!