– Kiruna kommun har en ansträngd ekonomi just nu och valde att inte pista skoterlederna under den här säsongen. Vi behövde göra något, säger Peter Salomonsson, vd för destinationsbolaget Kiruna Lappland, som nu fått till ett samarbete med LKAB om att ansvara för pistningen i de centrala delarna av Kiruna från första februari till sista april.
Kiruna har en stor besöksnäring med ett 40-tal aktivitetsföretag och är en ort med över 8 000 skotrar. Peter Salomonsson menar att pistade leder är viktigt för både besöksnäring och kommuninvånare.
Tagits emot väl
– Har man inte pistade skoterleder i ett samhälle så kommer skotrarna börja köra lite varsomhelst. Vi vill inte ha den typen av turism, eller riskera att besökarna ska hamna på konstiga platser, köra fast eller att någon gör sig illa, säger han och förklarar att initiativet har tagits emot väl av både skoterföreningar, turistföretag och av kommuninvånare.
Pistade leder gynnar inte bara skoterföretagen utan även många andra delar inom den arktiska turismen. Det leder till mindre slitage på natur, skogsbruk och minskar även störningen för rennäringen som också finns i nära anslutning till Kirunas centrala delar, berättar Peter Salomonsson.
Styra trafiken
– Det här känns jätteviktigt för oss. Vi vill kunna styra trafiken efter givna leder, mycket på grund av säkerheten men även för natur och djurliv samt givetvis även för att våra besökare ska få en riktigt fin naturupplevelse. Att vi hittar en bra lösning i detta påverkar skoterturismen och alla de företag som jobbar med hundspannsturer såklart, även många skejtande skidåkare använder spåren. Men det gör även att kommuninvånarna kan nyttja lederna.
Avtalet som tagits fram tillsammans med LKAB gäller under vintern 23/24 och innefattar de mest trafikerade skoterlederna inom Kiruna centrum.
– Det här blir ett test-år. Vi kommer sedan att utvärdera och se vad som varit bra och mindre bra. Det är ju första gången vi kan vara med och styra och faktiskt anpassa lederna så att de passar för besöksnäringen. Det känns som väl investerade pengar, säger Peter Salomonsson.
Men, hur stor är skoterturismen i Kiruna?
– Den är inte så stor, men det är en viktig del i vår mix av aktiviteter som vi kan erbjuda, idag har vi 10–12 aktörer som arbetar med skoterturism. Vissa besökare har svårt att ta sig ut i naturen av olika anledningar, och här kan skoterturer faktiskt göra en stor skillnad för besökarna som kommer hit.
Hållbar skoterturism. Hur tänker du kring det?
– Att även skoterturismen är hållbar är jätteviktigt. De flesta kör med fyrtaktare för att minska sin klimatpåverkan och vi försöker alltid hitta lösningar så att företagen inte åker ut med en person här och där, säger han och fortsätter:
– Och nu på söndag har Icehotel faktiskt världspremiär-lansering av den svenska elskotern Vidde Snow Mobility. De blir en av teststationerna för denna nya innovativa elsnöskoter – det känns väldigt spännande.
LÄS ÄVEN om hur Kirunas stadsflytt blivit en stor reseanledning