Allt fler besöksnäringsföretag i kittelfjällsområdet i Västerbotten investerar i året runt-verksamheter. För att stötta dem i arbetet med att bli exportmogna har Kittelfjäll Utveckling startat ett nätverk för företagen med målet att bygden ska kunna leva året runt.
– Vi ser en kraftig ökning av antalet besökare och hotellnätter i bygden, både under vinter- och sommarhalvåret. Nu tar vi nästa steg genom att hjälpa besöksnäringsföretagen att paketera sina erbjudanden utifrån deras respektive förutsättningar för att nå en internationell marknad, säger Roger Vikström, vd för Kittelfjäll Utveckling.
Företagen som är representerade i nätverket är Gulo adventure, Gränssjöarna, Kittelfjäll Värdshus, Sista Utposten, Helinord, Kittelfjällsliftarna, Grönfjälls fritidsby, Forsknäckarna, Kittelfjäll Skilodge, Toppstugan, Hotell Kittelfjäll, Hotell Granen, Kittelfjäll Utveckling.
Ansvarig för destinationsutvecklingen är Jenny Berg, som anställdes i september. Hennes uppdrag handlar om att tillsammans med företagen paketera och sälja helheten Kittelfjäll för att skapa en hållbar utveckling av den lokala destinationen.
– Varumärket Kittelfjäll är starkt, men mest förknippat med en unik naturlig skidåkning. Här vill vi bredda oss och inkludera vår unika och genuina fjällbygds natur- och kultur såväl sommar som vinter, säger hon i en kommentar.
Hittills har hon anordnat möten och genomfört workshops med nätverket om hur man paketerar upplevelser på en internationell marknad.
– Parallellt med Jennys arbete satsar vi också på att kartlägga nya cykelleder och tittar på om det skulle gå att cykla downhill i skidbacken.
Vad har projektet för tidsplan?
– Vi ser något långsiktigt framför oss.