Tomma butikslokaler och kontorsbyggnader, stängda restauranger och biografer. Pandemins framfart har helt målat om hur livet brukade se ut i våra städer. Större och turistintensiva städer – där inpendling dagtid och nöjesliv kvällstid kraftigt minskat – har drabbats hårdast. Det menar Björn Bergman, som sammanfattar situationen med ett enda ord: förödande.
– Om jag ska vara ärlig så tror jag att det kommer ta många år innan stadskärnorna repat sig. Om de kommer att se som före pandemin? Nej, det tror jag inte.
Enligt Björn Bergman är stadskärnor ett komplicerat kapitel. Det är mycket som samverkar.
– Det finns ingen som bedriver handel eller restaurang som en social inrättning. Det måste finnas en kommersiell grund. När den grunden finns har den i sin tur en social påverkan på oss människor. Vi åker in till städerna. När den inte finns, finns heller ingen besöksanledning.
Björn Bergman fortsätter att beskriva det landskap som han tror kommer möta oss när vi besöker stadskärnorna efter att pandemin ebbat ut:
– Behovet av kommersiella ytor kommer att bli mindre. Restaurangnäringen hämtar sig på sikt, men i begränsad omfattning. Handeln försvinner nästan eftersom pandemin förändrat våra köpbeteenden, och delvis flyttat ut på nätet.
Vad kommer hända med alla lokaler som nu står tomma?
– Där det tidigare funnits butiker och restaurangen kanske föreningsliv och utbildningsinstanser kommer att ta plats, men de är samtidigt inte så kommersiellt gångbara.
Besöksnäringen är som du säger en social anledning till att vi åker in till städerna. Och samtidigt en av näringarna som drabbats hårdast under pandemin. Förstår folk det här?
– Inte fullt ut, i alla fall inte vad konsekvenserna blir. Besöksnäringen har i princip blivit förlagd med yrkesförbud, entreprenörer har blivit kantstötta och rädda, de kanske inte vågar börja om, fortsätter Björn Bergman, som samtidigt tycker att många företagare varit extremt uthålliga och påhittiga under pandemin.
– Det finns en inneboende kraft och vilja. Många har verkligen gjort allt, avhämtning och hemkörning av mat är sådana exempel. Men de ekonomiska resurserna för att investera finns kanske inte.
Vad behövs för att rädda besöksnäringen i stadskärnorna?
– Vi måste fortsätta att uppmuntra till entreprenörskap, tillsätta ekonomiska medel och erbjuda utbildningar för de som framöver vill satsa på besöksnäringen.