– Det finns så många som är bra på att driva hotell nuförtiden, säger hotelldirektören Ull Storm. Marknaden är tuff och om man inte vill konkurrera med alla andra på exakt samma premisser måste man hitta en nisch.
Det har Ull Storms Mayfair Hotel Tunneln i Malmö verkligen gjort, och den nischen stavas konst och historia. Från de 700 år gamla källarvalven och historier om kungar och andra prominenta gäster, via den äldre konsten, till den hypermoderna diton går faktiskt en rät linje: en kulturell och historisk vibb som lockar en viss sorts gäster som söker speciella hotellupplevelser.
Privat konstsamling på hotellet
Konstsamlingen tillhör hotellets danske ägare, Gunnar Kjems, och är enligt hotellchefen den mest påkostade privata konstsamlingen i Skåne som visas offentligt (eller närapå offentligt iallafall). Över hotellets 3500 kvadratmeter har konsten nogsamt placerats ut här och där: från hotellrum till korridorer, lobbyn och innergården. En inte obetydlig del av samlingen är skulpturer, resten är måleri av främst svenska och danska konstnärer.
– En rolig sak för oss som jobbar här är att samlingen inte är permanent. Gunnar kommer relativt ofta in med nya konstverk som han vill att vi ska ha på hotellet så vår miljö förändras med konstverken, säger Ull Storm.
Konsten får ta plats
Det bör sägas att konsten på Mayfair får ta mer plats än på många andra hotell. Framför en trappa står finns exempelvis den två meter höga, färgglada glasskulpturen Untitled av Christian Achenbach. På en vägg hänger Georg Haberlers Hug me, squeeze me, love me, tease me från 2022: en tavla där ihopsydda Ikea-kassar använts som en canvas för Haberlers lekfulla djurmotiv. Och ett och annat ögonbryn har säkert höjts framför Katja Larssons Aeolus SDR 35, ett blåsprejat bildäck. Konstverket är uppkallat efter den grekiska vindguden och bär, enligt Mayfairs genomarbetade konstguide, ett budskap om den moderna människans hybris och respektlöshet mot jordens resurser.
Tre kategorier av besökare
Hotellchefen delar upp gästerna i tre kategorier: de som struntar i konsten men kanske uppskattar den passivt, de som är engagerade, vill se och veta så mycket som möjligt – samt de som kanske till och med blir provocerade av konstverken. Det ska sägas att den sista gruppen är försvinnande liten.
– Jag har diskuterat det där med Gunnar och hans inställning är att även om du inte tycker om ett konstverk, eller till och med provoceras av det, så har du känt och tänkt något och fått en upplevelse. Det blir något att prata om och berätta vidare. Det är inte nödvändigtvis dåligt, säger Ull Storm.
Rekordsommar för Mayfair
Mayfair i Malmö har ridit på den danska vågen i sommar, där den svaga kronan fått många att åka över bron för en billigare semester. Faktum är att de haft sin bästa sommar någonsin, resultatmässigt.
– Vi är inriktade mot privatpersoner snarare än företagskunder, och det märks att vi sticker ut lite inom det segmentet jämfört med exempelvis hotellkedjorna. Jag gissar att människor kanske upplever dem som lite mer anonyma än oss, och det är mycket tack vare konsten.