Annons

KRAV-certifierade Debaser: ”En ren ekonomisk uppsida”

zoom För Debasers vd Annelie Telford är KRAV-certifieringen det bästa hon har gjort för både gäster och personal. Foto: Debaser
För Debasers vd Annelie Telford är KRAV-certifieringen det bästa hon har gjort för både gäster och personal. Foto: Debaser
NYHETER. Kroggruppen Debaser i Stockholm har jobbat hårt med att kommunicera sin KRAV-certifiering som blev klar 2018. På kort tid har miljöengagemanget blivit en ”usp”, - och ökat både intresse och försäljning.
Annons

Krog- och nöjesgruppen Debaser i Stockholm KRAV-certifierades i slutet av 2018. Sedan dess har vd Annelie Telford, personal och ambassadörer jobbat aktivt med att kommunicera kroggruppens hållbarhetsarbete. För Annelie Telford är KRAV-certifieringen det bästa hon har gjort för både gäster och personal, och inte minst för försäljningen.

–Dels blir du som verksamhet mer miljövänlig, men du får ju också en usp som ger en ren ekonomisk uppsida, och inte minst får du personal som är stoltare och mer engagerad i sin produkt, säger Annelie Telford.

Debaser inledde sitt miljöengagemang på allvar när man 2007, för att kunna sälja stora volymer av ekologiskt vin, bytte ut kroggruppens husvin till en ekologisk motsvarighet. Några år därefter var det ölets tur, och 2015 kunde man stoltsera med att vara en av de första krogarna i Sverige att erbjuda Carlsberg Hof Organic, vilken fortfarande är ölen du får på Debaser om du säger ”en öl tack”.

 Därefter började Debaser successivt titta på vilka andra produkter som gick att bytas ut mot mer hållbara alternativ.

– Vi bytte vi ut alla mejeriprodukter och ägg till ekologiska motsvarigheter, tog bort allt utländskt kött från menyn, gjorde hamburgare på Svenskt KRAV-märkt kött och började övergå till MSC-märkt fisk.

I början av 2018 fick Annelie Telford idén att hela restauranggruppen skulle KRAV-certifieras, bland annat som ett ställningstagande, men också för att öka engagemang och glädje hos personalen.

– Certifieringen innebar att vi behövde utbilda personalen i vad KRAV är, utöka kunskapen om våra produkter och råvaror och om hur vi jobbar.

En KRAV-certifiering innebar också att man behövde se över allt från inköp, sopsortering, matsvinn, plastförbrukning, energiförbrukning och transporter.

Även om det har betytt en hel del jobb, så har det varit värt både tid och engagemang.

– I alla steg i processen fick vi möjlighet att lära personalen om allt, och de i sin tur sprider kunskapen till både gäster och i sina privata nätverk, så alla som har det minsta intresse för detta blir ambassadörer.

Du pratar också om att certifieringen har varit en ”usp” – något som gör att ni skiljer er från andra. Berätta.

– Ja, vi har sett att gäster kommer till oss för att vi är KRAV-certifierade. Gäster från Norge och Danmark vill boka hos oss när de är i Stockholm för att de har hört talas om hur vi jobbar, så det har verkligen spridit sig.

Annelie Telford och Debaser är noga med att kommunicera sitt arbete, främst i sociala medier. Har man som företag gått igenom denna process finns det många historier att berätta, säger hon.

– Har du ett gediget intresse finns det absolut en story i hur du arbetar med detta. Man kan ta olika perspektiv, där du till exempel enbart kan rikta in dig på maten. Vi kommunicerar allt vi gör i sociala medier, vi har med KRAV-loggan i alla sammanhang och i alla insäljningstillfällen börjar vi med att säga att vi är certifierade.

Hur mycket bryr sig gästen?

– Vi ser absolut ett ökat intresse, och jag märker att de som har stora företagsfester och evenemang tycker att det känns bra att boka hos oss, de får en anledning att välja oss framför andra, vilket är bra för oss då konkurrensen om gästen är enorm i Stockholm.