VisitaAkademin erbjuder företag inom alla delar av besöksnäringen kurser inom bland annat arbetsrätt, branschjuridik, ekonomi, ledarskap, marknadsföring och service. Till ett lågt pris ges Visitas medlemmar möjligheten att söka utbildningar som stärker både enskilda medarbetare och organisationer. Susanne Larsson, kurs- och stiftelseadministratör, lyfter även nätverkandet som en viktig pusselbit.
– Möjligheten att utbyta erfarenheter med branschkollegor ger ett stort mervärde. Det blir också ett avbrott i vardagen, för den som pausar verksamheten och kliver in i Visitavärmen och blir omhändertagen, säger hon.
Kurs för ökad lönsamhet
Liksom 2024 är det ett 40-tal kurser som erbjuds. En del är återkommande favoriter, inte minst utbildningar inom arbetsrätt och ledarskap är alltid eftertraktade, men annat är nytt. I februari startar till exempel “Affärsmannaskap & lönsamhetsutveckling”, en tvådagarskurs under ledning av Joakim Carlsson som bland annat haft rollen som vd för både Sibylla och Waynes Coffee.
– Tyngdpunkten ligger på hur man kan öka lönsamheten, att styra och leda sin verksamhet mot ekonomiska mål och nyckeltal. Det är någonting som det finns behov av och som har efterfrågats, konstaterar Oscar von Reis, utbildningsutvecklare på Visita.
En ständig utveckling
Målsättningen är att hålla fler kurser även utanför Stockholmsområdet. Under 2024 genomfördes till exempel utbildningar i arbetsrätt i Karlstad och ledarskap i Västervik. Allt handlar om att vara flexibel och att möta medlemmarnas behov. Därför finns det även digitala kurser för den som har svårt att få till en resa.
– Vi vill att VisitaAkademin ska omges av en väldigt personlig känsla och gör allt vi kan för att möta medlemmens behov och vara anpassningsbara. Medlemmarnas synpunkter är viktiga för vår fortsatta utveckling och vi försöker hela tiden fånga upp deras önskemål. På det viset utvecklas vi ständigt, säger Susanne Larsson.