Annons

Kusthotellet Styrsö – med en vision om att skapa något unikt

zoom
NYHETER. Kusthotellet Styrsö utanför Göteborg öppnar under sensommaren 2025. Här  kombineras ett klassiskt badhotell med stilfull inredning och möjligheten att äga sin egen hotellsvit.
Annons

Anna Olbers är vd för Hotel Legacy Group och ansvarig för inrednings- och upplevelsekonceptet.

Vilka gästgrupper riktar ni er till i första hand?

– Vi kommer vända oss mot många målgrupper mycket beroende på årstid. Men allt från vännerna, paret, turisten, konferensgästen och bröllopsparet till de som firar eller de som söker lugn med lite behandlingar och yoga. Vi vill locka den som vill vandra, upptäcka och uppleva ön, i havet eller på land men också de som vill ta över ett eget hotell en helg för att fånga essensen av möjligheterna. I vår dröm har vi även våra öbor som stammisar då de ligger platsen och hotellet nära hjärtat, säger hon.

Hotellets inredning beskrivs som en ”balans mellan klassisk badhotellskänsla och skärgårdsstil med moderna inslag”, berätta mer om konceptet.

– Inredningen är inspirerad av Styrsös tradition av återhämtning, därför har vi skapat en plats där lugn, autenticitet och natur möts. Vi har låtit skärgårdens skönhet guida oss. Färgpaletten är hämtad från naturen med mjuka nyanser av blått, grönt, beige och solnedgångens gyllene toner. Möblerna kombinerar skandinavisk elegans med klassiska, robusta former. Kusthotellet Styrsö är en plats för ro och inspiration där historien möter dagens behov av harmoni och närvaro.

Kusthotellet Styrsö kommer erbjuda tio ”Serenity Suites”, som kan köpas av privatpersoner och företag. Hur fungerar det?

– Du investerar i en svit som du har tillgång till 12 veckor om året, resterande veckor tillhör de hotellet för uthyrning. Nyttjar man ingen vecka alls som ägare är man garanterad 300 000 kronor i avkastning per år.

Vad ligger bakom inspirationen till att äga sin egen svit?

– Idén föddes ur en vision om att skapa något unikt, en plats där avkoppling, enkelhet och långsiktig värdeökning möts. Tobias Larsson och Christoffer Lorentsson från fastighetsutvecklingsbolaget Densify började diskutera koncept som andelslägenheter, timeshare och Skistars framgångsrika modell – tre beprövade idéer som är både underhållsfria, enkla att äga och samtidigt genererar intäkter.

– Ur dessa samtal föddes ett frö som snabbt växte till idén om ”Serenity Suites”. För att skapa ett attraktivt och hållbart erbjudande har inspiration hämtats från framgångsrika förebilder som Villa Maritime på Marstrand där ägare köper specifika veckor och Åhus Seaside där intäkterna delas mellan ägare och operatör. Genom att noggrant utforska olika modeller har vi format det smarta och flexibla upplägg som gäller idag, förklarar Anna Olbers.