Annons

Lång väg kvar till nivån innan pandemin

zoom Camilla Jönsson, ordförande Naturturismföretagen. Foto: Pressbild
Camilla Jönsson, ordförande Naturturismföretagen. Foto: Pressbild
NYHETER. ”Många sliter hårt för att både leverera gästupplevelser med en mindre personalstyrka och för att rekrytera personal”, säger Camilla Jönsson, ordförande Naturturismföretagen.
Annons

Besöksliv har talat med ett antal aktörer i besöksnäringen runt om i Sverige, om var de befinner sig just nu och vad de behöver för att kunna återhämta sig fullt ut efter den långa svacka som pandemin inneburit för branschen.

Camilla Jönsson, ordförande Naturturismföretagen, en bransch som i delar drabbats mycket hårt av pandemin.

Vad behöver ni mest när det kommer till kompetensförsörjning?

– Många små företag har tyvärr varit tvungna att säga upp sin erfarna personal under pandemin. Att arbeta med grupper i naturen ställer höga krav på förvärvad kunskap och erfarenhet – som tillsammans med ett gediget värdskap lägger själva grunden för gästens upplevelse, säger Camilla Jönsson.

Hon beskriver hur många naturturismföretag nu sliter hårt, både för att leverera gästupplevelser med en mindre personalstyrka, och för att rekrytera och kompetensutveckla sin personal.

– För många kommer det att ta flera år att återkomma till statusen innan pandemins start.

Säkra koppling mellan utbildare och bransch

Nu ser Camilla Jönsson att naturturismen behöver fortsatt fokus på kompetens och kvalitet, exempelvis genom att säkra lärarkompetens och koppling mellan utbildare och bransch, liksom en fortsatt utrullning och etablering av branschcertifieringen Certifierad Naturguide.

– Det hade också behövts en dialog kring möjligheten att söka studiemedel, exempelvis för utbildningar till bergsguide och liknande.

Behöver ni något statligt stöd?

– Naturturismen hade haft stor hjälp av riktat stöd under pandemin för att hålla kvar befintlig personal i företagen, men tyvärr var inget stöd utformat på det sättet, säger Camilla Jönsson.

Hon konstaterar att det är svårt att överblicka idag om något riktat stöd hade gett effekt i naturturismbranschen, eftersom skadan redan är skedd.

– Men ett schablonstöd som kunde täcka arbetstid och kostnader kring kompetensutveckling hade troligen haft en god effekt.

Vilka förväntningar har ni inför den närmsta tiden?

– Vi hoppas på en fortsatt återväxt i den naturturistiska branschen och många fina gästmöten i den svenska naturen, säger Camilla Jönsson.

Läs mer: Mötesbranschen rusar – men bromsas av personalbrist