Nu i helgen, den 21-22 januari kommer världseliten i längdskidåkning till Ulricehamns skidanläggning Lassalyckan. Men det är naturligtvis inte enbart världseliten som kommer. Tävlingen lockar ett stort antal besökare, som kommer att göra mer än att ”bara” titta på skidtävling.
– Hela stan påverkas, boenden, restauranger. Det här är något vi jobbat länge för, säger Helena Haglund, som är tf turistchef i Ulricehamn.
Turism över kommande år
Under flera år har besöksnäringen i Ulricehamn jobbat för att stärka Ulricehamns varumärke som vinterdestination. Att nu världscupen arrangeras här, i den lilla västsvenska staden, ses som ett kvitto på ett lyckat arbete.
– Det här blir en kvalitetsstämpel, kan världseliten tävla här, då kommer även potentiella turister förstå vilken hög kvalitet vår skidanläggning håller, kommenterar Helena Haglund.
Under senare år har Ulricehamn satsat stort på skidanläggningen Lassalyckan, som också klassats som Västsveriges första Vasaloppscenter av Vasaloppsorganisationen.
– Vi är övertygade om att den här satsningen som nu görs inför världscupen kommer att generera turister för många år framöver. Vi tror och hoppas att de besökare som kommer hit för att se på tävlingarna kommer att få upp ögonen Ulricehamn som skidort och som mysigt besöksmål, säger Helena Haglund.
Inte bara fjällen för åkning
Satsningen har naturligtvis varit en kostsam historia, men arrangörerna hoppas få tillbaka de pengar som satsats med råge, lång tid framöver, också sommartid.
I början av januari lanserade Turistrådet i Västsverige, Näringsliv Ulricehamn AB och Ulricehamns Skicenter kampanjen ”Samtidigt i Ulricehamn” som riktar sig till barnfamiljer, Vasaloppsåkare och motionärer i Västsverige.
– De ska bli nyfikna och ytterligare medvetna om hur högkvalitativ skidåkning de kan uppleva på ett rimligt avstånd. Turistrådet Västsverige har tidigare tillsammans med VisitSweden gjort kampanjer som lockat danska skidåkare till Ulricehamn och Västsverige – nu vill vi även uppmärksamma svenskarna på att man inte måste besöka fjällen för bra skidåkning, säger Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad och kommunikation Turistrådet Västsverige i ett pressmeddelande.