Eftersom groggen går snabbare att servera än en traditionell drink behöver gästerna inte köa lika länge i baren, vilket både minskar trängsel och ökar försäljningen. Men den största fördelen är att det inte krävs samma kompetens för att bemanna baren:
”Låter gästerna blanda själva”
Anrika restaurang Grankotten på toppen av Norra berget i Sundsvall har funnits sedan 1901. Idag drivs den som ett familjeföretag med vd Ulf Steringer i spetsen. Inför sommaren planerade de en utbyggnad av takterassen med bland annat en utökad bar. Men när de började leta personal insåg de snart att det skulle bli svårt att fylla alla positioner i baren på grund av pandemin och den utbredda kompetensbristen i branschen.
– Vi har ju under pandemin varit tvungna att säga upp personal och många av dem har lämnat branschen, så vi vred och vände på olika idéer för hur vi skulle göra, säger Ulf Steringer.
Resultatet blev norrlands första och enda groggbar. Konceptet bygger på att gäster istället för att beställa en drink med många ingredienser och mer eller mindre komplicerad tillredningsprocess istället köper en grogg som bara består av två ingredienser, och blandar själv.
– Vi har 13 olika spritsorter och drygt 20 olika läskprodukter. Gästen kombinerar fritt, men vi har ett antal tips på olika populära groggar. För grupper arrangerar vi groggprovning med lite historielektion, det har varit väldigt populärt, säger Ulf Steringer.
– Det är inte svårare att servera en grogg än att hälla upp en öl eller ett glas vin, så vi kan enkelt mixa mellan olika positioner. I princip alla i vår stab kan stå i groggbaren. Sen finns det alltid någon i huset som kan göra en klassisk drink om önskemålet finns, men då tar det kanske lite längre tid, säger Ulf Steringer.
– Att det är slutsnackat om corona och pandemier och att vi kommer ur det här. Vi vill ha tillbaka lunch- och fikagästerna som försvunnit när alla jobbar hemifrån. Vi hoppas att vi snart nått vägs ände.